کما و مراقبت از بیمار کمایی در منزل

بیماران به دلایل مختلف احتمال دارد برای چند روز یا مدت طولانی به کما بروند. افرادی که در کما به سر می‌برند در حالت بی‌هوشی کامل هستند، از این رو بسیاری از کارها و فعالیت‌های بدنشان از طریق دستگاه‌ها انجام می‌گیرد. همچنین برخی از دستگاه‌ها برای بررسی فعالیت‌های حیاتی و مختلف بدن مورد نیاز است. برخی از خانواده‌ها بعد از گذشت مدت زمانی ترجیح می‌دهند از بیماران کمایی خود در خانه مراقبت کنند؛ اما همانطور که گفتیم مراقبت از بیمار کمایی نیاز به امکانات و آموزش دارد. در این مقاله از سایت مهردرمان به توضیح و بررسی شرایط مراقبت از بیمار کمایی در منزل می‌پردازیم.

کما چیست؟

پیش از اینکه به توضیح در مورد اصول و روش‌های پرستاری از بیمار کمایی در خانه بپردازیم، در مورد کما توضیحاتی ارائه می‌دهیم. کما در واقع بی‌هوشی کامل است که فرد هیچ واکنش و ارتباطی با محیط اطراف خود ندارد. در این حالت بیمار زنده است ولی به خوابی عمیق فرو رفته است که با هیچ محرک عادی و معمولی مانند صدا زدن، درد داشتن، گرسنه بودن و غیره از خواب بیدار نمی‌شود. کما با نام اغما نیز شناخته می‌شود، در این حالت آسیب جدی به مغز وارد شده است و این آسیب باعث به وجود آمدن این حالت شده است.

دلایل کما

احتمال رفتن به حالت کما در بسیاری از بیماری‌ها وجود دارد که در این مقاله برخی از دلایل مهم و اصلی آن را بررسی می‌کنیم.

ضربه مغزی

همانطور که گفتیم آسیب مغزی دلیل عمده کما است، از این رو وارد آمدن ضربه مغزی می‌تواند تورم و خونریزی در پیش داشته باشد. ضربه ممکن است باعث ورم مغز شده و این ورم فشار زیادی به جمجمه وارد کند. همچنین این فشار می‌تواند به ساقه مغز آسیب وارد کرده و در روند قسمتی از مغز که مسئول هوشیاری است خلل ایجاد کند و فرد را از حالت هوشیاری به کما ببرد.

التهاب

التهابات بافت مغزی می‌تواند دلایلی نظیر کمبود اکسیژن داشته باشند. این التهاب باعث رفتن فرد به کما می‌شود.

خونریزی مغزی

در بسیاری از حالت‌ها خونریزی در لایه‌های مختلف مغز می‌تواند دلیل تورم و در نهایت اغما شود. بیماری‌هایی نظیر فشار خون بالا، داشتن تومور و آنوریسم مغزی از دلایل خونریزی مغزی بدون وارد آمدن ضربه هستند.

قند خون

کما در افراد دیابتی که به طور ناگهانی میزان قند خون بدنشان افزایش یافته یا به عبارتی به حالت هایپرگلایسمی وارد شده‌اند، اتفاق می‌افتد. این نوع از اغما با اصلاح و بهبود قند خون بدن امکان بازگشت دارد.

نبود اکسیژن

دلایل مختلفی مانند خفگی و غرق شدن یا ایست قلب ناگهانی ممکن است باعث کم اکسیژنی یا هیپوکسی شده و در نهایت حالت کما و اغما را در پیش داشته باشد.

وجود عفونت

عفونت قسمت‌های عصبی مانند مننژیت و انسفالیت می‌تواند عملکرد طبیعی مغز را از کار انداخته و باعث ایجاد حالت کما شود.

سموم

در بسیاری از بیماری‌ها وارد شدن سموم به بدن باعث ایجاد فشار ناگهانی شده و فرد را به حالت کما می‌برد. از این موارد می‌توان به تجمع آمونیاک ناشی از بیماری کبد، تجمع دی اکسید کربن ناشی از بیماری آسم و تجمع اوره ناشی از مشکلات کلیوی اشاره کرد.

تشنج

معمولا حمله‌های تشنجی باعث رفتن فرد به حالت کما نمی‌شوند؛ اما حملات مکرر می‌تواند عملکرد طبیعی مغز را با مشکل مواجه کرده و باعث ایجاد حالت کما در فرد شود.

کما و مراقبت از بیمار کمایی در منزل

چگونگی مراقبت از بیمار در کما

بیماران کمایی چون در حالت بی‌هوشی کامل به سر می‌برند بسیاری از کارهایشان توسط خودشان قابل انجام نیست. برای مثال افراد نمی‌توانند خودشان غذا بخورند و باید از دستگاهی به نام گاواژ برای این امر استفاده شود، تنفس نیز به صورت حالت عادی انجام نمی‌شود و باید از دستگاهی به نام تراک استفاده کنید. برای ادرار و تخلیه مواد از بدن از دستگاه سوند استفاده شده یا گراشیف زیرشان پهن می‌شود. همانطور که خواندید مراقبت از بیمار در کما شرایط و امکانات بسیاری اختیاج دارد که معمولا در ICU بیمارستان‌ها وجود دارد.

اما به هوش آمدن و بیدار شدن از حالت کما مسئله‌ای مبهم و نامعلوم است، از این رو بیشتر خانواده‌ها امکان پرداخت هزینه بیمارستان برای مدت زمان نامعلوم را ندارند. از این رو ترجیح می‌دهند نگهداری‌های لازم را در خانه انجام دهند تا هم در هزینه‌ها صرفه جویی کرده باشند، هم بتوانند با بیمار رابطه عاطفی برقرار کرده و او را به محیط خانه و خانواده بازگردانند. بنابراین بهتر است پیش از مرخص کردن بیمار کمایی و انتقال او به خانه دستگاه‌های حیاتی و مورد نیاز او را بیابید و سپس اقدام به انتقال او به منزل کنید.

اصول مراقبت از بیمار در کما

 نگهداری از بیمار کمایی در منزل دارای اصول مختلفی است؛ این اصول به دلیل کما بستگی دارد. افراد مراقبت و پرستار باید در تلاش باشند تا آسیب به مغز را کاسته و روند بهبود را برای بیمار هموار کنند. برخی از اصول که برای نگهداری از بیماران کمایی ضروری است را در ادامه ذکر کرده و چند مورد را توضیح می‌دهیم.

  • علائم حیاتی بیمار باید پیوسته چک شود تا آسیب بیشتری به بیمار کمایی وارد نشود.
  • باید داروهای تجویز شده پزشک به طور مرتب به بیمار تزریق شود تا فاکتورهای مهمی مانند خون و ادرار در حالت طبیعی خود باشند.
  • اعصاب بیمار نیز باید طی روندی چک شود تا آسیب جدی بیشتری به آن وارد نشود.
  • از دستگاه‌های لازم برای تنفس بیمار کمایی استفاده شود.
  • به بدن فرد کمایی توجه شده و ماساژ یا ورزش‌های لازم انجام گیرد تا بدن فرد دچار زخم بستر نشود.
  • با بیمار کمایی صحبت شود، این کار باعث بهبود روند درمان و بازگرداندن هوشیاری او می‌شود.
  • به بهداشت بیمار کمایی و استحمام به موقع او توجه شود.

حال توضیحات کاملی در مورد برخی از اصول داده می‌شود.

با بیمار ارتباط کلامی داشته باشید!

براساس تحقیقات به عمل آمده بیماران کمایی صدای افراد نزدیک و خانواده خود را تشخیص می‌دهند. از این رو توصیه می‌شود در هنگام مراقبت بیمار کمایی در منزل زمانی را برای صحبت و برقراری ارتباط با او سپری کنید.  برقراری ارتباط کلامی به بهبود شرایط بیمار کمک کرده و باعث می‌شود وی سریع‌تر هوشیاری خود را به دست بیاورد.

اعضای خانواده با بیمار کمایی صحبت کنند!

برخی از صداها در ضمیر ناخودآگاه و حافظه بلند مدت بیمار ثبت شده است. شنیدن مجدد این صداها باعث می‌شود سیستم عصبی بیمار آرامش بیشتری داشته باشد و روند درمانی و بهبود بیماران سریع‌تر انجام گیرد. اگر برای شما هم سوال است که چه سخنانی می‌تواند برای بیماران کمایی خوشایند باشد، باید توجه شما را به مواردی که در ادامه آمده است جلب کنیم:

در مورد خاطرات شیرین و دلچسبی که در گذشته با او داشتید سخن بگویید. این سخنان و یادآوری خاطرات باعث می‌شود ذهن فرد حالت آرامش کسب کند. این مورد به مرور زمان باعث بهبود سیستم عصبی و هوشیاری فرد می‌شود.
برای او آهنگ و شعری که دوست داشت را بخوانید. آهنگ‌ها و متون موزون‌دار باعث می‌شوند مغز انسان آرامش بیشتری داشته باشد. به عبارتی می‌توان گفت آهنگ باعث تسکین دردها شده و روند درمان و بهبود بیماران را تسریع می‌بخشد.
برای او از روزمرگی‌های زندگی بگویید. این افراد همچنان زنده هستند و سخن گفتن با آن‌ها در مورد امورات زندگی باعث می‌شود این حس به آنها القا شود که همچنان حضور دارند و فراموش نشده‌اند. همچنین از انسانیت به دور است که مانند افراد مرده با آن‌ها رفتار کنید و هیچ سخن و ارتباطی با آن‎ها برقرار نکنید.
موسیقی موردعلاقه‌شان را برایشان پخش کنید. معمولا آهنگ‌ها و صدای خوانندگان به دلیل ریتمی که دارند بیشتر در ذهن می‌مانند. همین موضوع باعث می‌شود بیمار کمایی آرامش بیشتری در مغز و اعصاب خود حس کند و همین امر باعث بهبود و هوشیاری او می‌شود.
با هدفون یا هندزفری برای او آهنگ پخش کنید. اجازه دهید برخی از امورات شخصی زندگی را خودش به تنهایی انجام دهد. استفاده از هدفون و هندزفری باعث شنیدن بهتر صدا و در نتیجه تاثیر بیشتر موسیقی و آهنگ بر مغز می‌شود.

پرستاری از بیمار کمایی در منزل را فراموش نکنید!

علاوه بر روح و روان بیمار، جسم او نیز به مراقبت احتیاج دارد. شما باید حمام او را در زمان معین انجام دهید. ورزش‌های لازم را انجام داده تا در بدن او زخم بستر ایجاد نشود. همچنین تعویض دستگاه‌ها مانند سوند و همچنین تزریق دارو باید توسط فرد خبره‌ای انجام گیرد.

همچنین مطالعه کنید : استخدام پرستار ساعتی

مراقبت از بیمار کمایی در منزل با مهردرمان

حال که با با بیمار کمایی و اصول مراقبت از او در منزل آشنا شدید، وقت آن رسیده است با مرکز معتبر پزشکی و پرستاری در منزل آشنا شوید. برخی از کارها نیاز به مهارت خاص و پزشکی دارند، از این رو استخدام پرستار برای منزل می‌تواند تاثیر بسیاری بر روند بهبود فرد بیمار داشته باشد. شما می‌توانید از خدمات مرکز پزشکی و پرستاری در منزل مهردرمان استفاده کنید.

این مرکز یکی از معتبرترین مراکزی است که انواع مراقبت‌ها و پرستاری‌ها را در منزل بیمار  انجام می‌دهند. مرکز مهردرمان دارای خدمات پرستاری و مراقبت مختص همه سنین است و سابقه طولانی در این امر دارد. از این رو توانسته است یکی از بهترین مراکز نگهداری و پرستاری شناخته شود. خدمات این مرکز در طول هفت روز هفته و 24 ساعته است. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با پشتیبانان و مشاوران مرکز مهردرمان در ارتباط باشید.

نظرات:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *