خدمات پای دیابتی در منزل

 سندرم پای دیابتی یکی از مشکلاتی است که در بیماران دیابتی مشاهده می‌شد. در دراز مدت، قند خون بیش از حد بالا به اعصاب و عروق حمله می‌کند. افزایش قند خون باعث کاهش حساسیت به درد و فشار می‌شود. این سندرم شامل تمام صدمات وارده به پوست زیر زانو، مانند التهاب پوست، زخم یا سایر تخریب‌های پوست و لایه‌های پوستی است که حتی ممکن است در بدترین حالت منجر به قطع پا شود. خوشبختانه با درمان به موقع می‌توانید از قطع کردن پای دیابتی جلوگیری کنید. مرکز پزشکی و پرستاری مهر درمان با ارائه خدمات درمانی پای دیابتی در منزل، به بهبود وضعیت شما در منزل کمک می‌کند. در ادامه این مقاله بیش‌تر در مورد خدمات پای دیابتی صحبت کرده‌ایم. با مهر درمان همراه باشید.

خدمات پای دیابتی در منزل

خدمات پای دیابتی در منزل چگونه است؟

برای بهبود زخم  پای ناشی از دیابت باید فشار به طور کامل برداشته شود. بسته به نوع زخم می‌توان موارد زیر را برای درمان پای دیابتی در نظر گرفت:

  • استفاده از کفش مخصوص
  • گچ گیری یا استفاده از آتل
  • تعویض به موقع پانسمان

درمان زخم شامل موارد زیر است:

درمان زخم پای دیابتی با هدف پیشگیری از عفونت و ایجاد مساعدترین محیط برای بهبود زخم انجام می‌شود. اگر یک بیمار دیابتی مشکوک به زخم پای دیابتی باشد، ارجاع و ارزیابی سریع بسیار مهم است. مراحل درمان زخم به طور معمول شامل موارد زیر است:

پاکسازی زخم

زخم به طور مرتب از بافت و پلاک مرده و ملتهب توسط پرستاران متخصص در منزل تمیز می‌شود. این کار برای مثال با کمک چاقوی جراحی، قیچی و شستشوی زخم انجام می‌شود.

پانسمان زخم

پانسمان زخم، زخم را مرطوب نگه می‌دارد، مایع زخم را جذب می‌کند و در برابر عفونت‌های خارجی محافظت می‌کند. اینکه کدام پانسمان زخم مناسب است، از جمله به این بستگی دارد که زخم چقدر عمیق است، آیا ملتهب است و در کدام مرحله بهبودی قرار دارد. انتخاب درست نوع پانسمان توسط پرستار متخصص صورت می‌گیرد.

زخم عفونی نمی‌تواند التیام یابد. التهاب شدید نیز می‌تواند در سراسر بدن گسترش یابد و تهدید کننده زندگی باشد. بنابراین بسیار مهم است که زخم ملتهب را به طور منظم تمیز کنید و آن را با آنتی‌بیوتیک برای مدت زمان کافی (اغلب چندین هفته) درمان کنید. بخش‌های ملتهب استخوان و سایر بافت‌ها را می‌توان با جراحی برداشت.

پیوند پوست یا بافت می‌تواند برای بهبود زخم مفید باشد

در پیوند پوست، زخم با پوست بدن پوشیده می‌شود. یک لایه نازک از پوست معمولا از ران برداشته می‌شود. روی زخم رشد می‌کند و می‌تواند به بستن آن کمک کند. در پیوند بافت (جراحی فلپ)، زخم با یک تکه بافت از بدن شما (برای مثال از ران شما) پوشیده می‌شود.

عوارض زخم پای دیابتی چیست؟

نوروپاتی دیابتی و بیماری عروق محیطی نیاز به نظارت دقیق توسط پزشک دارند زیرا می‌توانند خطر ابتلا به عوارض زیر را افزایش دهند:

زخم پا

زخم پا در نتیجه تجزیه پوست ایجاد می‌شود که لایه‌های زیرین آن را در معرض عفونت قرار می‌دهد. آن‌ها معمولاً در زیر انگشتان پا یا پاشنه پا ایجاد می‌شوند.

عفونت‌های پوستی و استخوانی

بریدگی‌های کوچک نیز می‌تواند منجر به عوارض جدی ناشی از آسیب عصبی و عروق خونی شود. به طور کلی، در زخم‌هایی که قبلاً با آنتی بیوتیک درمان شده‌اند، عفونت ایجاد می‌شود.

آبسه

امکان دارد آبسه چرکی روی زخم‌های عفونی نیز ایجاد شود. این آبسه‌ها باید تخلیه شوند. روش‌های کم تهاجمی برای انجام این کار وجود دارد. که توسط پرستاران متخصص در منزل انجام می‌شود.

قانقاریا

هنگامی که گردش خون در قسمت خاصی قطع شود، بافت از بین می‌رود. در چنین حالتی نیاز به اکسیژن درمانی یا قطع عضو برای برداشتن ناحیه آسیب دیده است. اکسیژن درمانی پای دیابتی از جمله خدمات پای دیابتی در منزل است.

پای شارکو

دیابت می‌تواند به طور همزمان استخوان‌های پا را ضعیف کند و همچنین باعث آسیب عصبی شود. اگر استخوان‌ها شکسته شوند، بیمار درد را احساس نمی‌کند و به راه رفتن روی استخوان‌های شکسته ادامه می‌دهد که منجر به تغییر شکل پا می‌شود.

بدشکلی

به دلیل ضعیف شدن ماهیچه‌ها و استخوان‌ها، دیابت باعث ایجاد پای شارکو یا انگشت چکشی می‌شود. همچنین امکان دارد به قوس بلندی منجر شود که هرگز صاف نمی‌شود.

زخم پای دیابتی

چه زمانی باید درمورد پای دیابتی به پزشک مراجعه کرد؟

در صورت مشاهده هر یک از تغییرات زیر در پای خود به سریعا به پزشک مراجعه کرده و دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید:

  • تغییر در رنگ پوست پا یا ساق پا
  • تغییرات در دمای پوست
  • تورم در پا، مچ پا یا ساق پا
  • درد در ساق پا یا پا
  • ناخن‌های فرو رفته
  • میخچه یا پینه
  • بو یا بوی غیرمعمول پا
  • زخم روی پا یا ساق پا

این موارد جز علائمی هستند که در افرادی که زخم پای دیابتی دارند ایجاد می‌شوند و البته در برخی بیماری‌های دیگر نیز دیده می‌شود. به همین جهت تشخیص درست و روند درمانیم ناسب بسیار مهم است. در صورت داشتن هر یک از علائمی که در بالا به آن‌ها پرداختیم، به پزشک مراجعه کنید و یا برای آسودگی خاطر بیشتر از خدمات پای دیابتی مرکز مهر درمان استفاده کنید.

چگونه می‌توانم از خدمات پای دیابتی مهر درمان استفاده کنم؟

اگر زخم پای دیابتی دارید و نمی‌توانید به صورت حضوری به پزشک مراجعه کنید، می‌توانید از خدمات پای دیابتی مهر درمان استفاده کنید. برای استفاده از این خدمات می‌بایست فرم‌های مربوطه را در سایت تکمیل کنید تا ما با شما تماس بگیریم. همچنین می‌توانید با استفاده از شماره تلفن‌هایی که در سایت قرار داده‌ایم تماس بگیرید و با ما در ارتباط باشید. هر چه زودتر درمان پای دیابتی را شروع کنید از عوارض ناشی از آن جلوگیری خواهید کرد.

همچنین مطالعه کنید : اندازه‌گیری قند خون در منزل

نظرات:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *