رادیولوژی در منزل

رادیولوژی شاخه‌ای از پزشکی است که به پیامدهای تولید و تفسیر تشخیصی تصاویر رادیولوژیکی یا درمانی می‌پردازد. تکنیک‌های تشخیص رادیویی شامل گرفتن تصاویر از اندام‌ها با دستگاه‌های اشعه ایکس است که از اندام عبور می‌کنند تا مورد بررسی قرار گیرند. رادیولوژی رشته‌ای است که با استفاده از روش‌های تصویربرداری به تشخیص بیماری‌ها می‌پردازد. رادیولوژیست اغلب اسکلت، قلب یا ریه‌های بیماران خود را بررسی می‌کند تا بیماری‌ها را در اسرع وقت تشخیص دهد. در این مقاله به خدمات رادیولوژی در منزل می‌پردازیم.

تکنیک‌های تشخیص رادیویی

رادیولوژی اساسا از اشعه ایکس برای ایجاد تصاویر پزشکی استفاده می‌کند، تکنیک‌های رادیولوژی به شرح زیر است:

  • رادیوگرافی معمولی
  • اولتراسونیک
  • توموگرافی کامپیوتری (CT) که قبلاً توموگرافی کامپیوتری (CT) نامیده میشد.
  • آنژیوگرافی
  • تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)

به لطف رادیولوژی و پزشکی هسته‌ای می‌توان معاینات اسکلتی، قفسه سینه، شکم، مسیرهای عصبی، گوارشی، ادراری، قلب و غیره را انجام داد. در تصویر رادیولوژیکی، پرتو اشعه ایکس از ناحیه مورد نظر عبور می‌کند. اشعه ایکس بسته به بافت متفاوت جذب می‌شود.

یکی دیگر از روش‌های مهم پزشکی تشخیص رادیویی، توموگرافی محوری به کمک رایانه (CAT) است که در آن یک تصویر سه‌ بعدی توسط رایانه از بخش‌های روی هم قرار گرفته که توسط یک پرتو ظریف موازی ایجاد می‌شود، به دست می‌آید.

رادیوتراپی در منزل

انواع رادیولوژی

در رادیولوژی، از پرتوهای الکترومغناطیسی یا امواج مکانیکی برای تصویربرداری از قسمت‌ها یا اندام‌های داخلی بدن استفاده می‌شود. رادیولوژی تشخیصی شامل رادیوگرافی (اشعه ایکس معمولی) و تصویربرداری مقطعی (توموگرافی) است. متداول‌ترین روش تصویربرداری مورد استفاده در پزشکی سونوگرافی است. رادیولوژی اطفال، عصبی و اورژانسی حوزه‌های تخصصی رادیولوژی تشخیصی هستند. در ادامه این قسمت به بررسی انواع رادیولوژی‌ها پرداخته‌ایم. این‌ موارد عبارتند از:

رادیولوژی کودکان

رادیولوژی کودکان شاخه‌ای از رادیولوژی است که به تصویربرداری تشخیصی در زمینه کودکان می‌پردازد. این تخصص به نیازهای رادیولوژیک در کودکان با معیارهای متفاوت از بزرگسالان می‌پردازد.

معاینه اشعه ایکس

در این روش اشعه ایکس به بدن انسان نفوذ می‌کند و رادیولوژیست یک تصویر دیجیتالی از اسکلت و اندام‌های داخلی دریافت می‌کند. معاینه اشعه ایکس اغلب برای شکستگی یا بیماری‌های ریه استفاده می‌شود.

سی تی اسکن

این روش نیز بر اساس تابش اشعه ایکس است، اما بیمار در یک لوله اشعه ایکس است که توسط یک آشکارساز احاطه شده است. اشعه ایکس بسته به چگالی بافت تابیده شده به طور متفاوتی ضعیف می‌شود و یک تصویر مقطعی ایجاد می‌شود. بنابراین رادیولوژیست با چرخاندن آشکارساز می‌تواند تصاویر مقطعی سه بعدی از بدن ایجاد کند. این روش بیشتر در تشخیص جمجمه و مغز استفاده می‌شود و بنابراین برای تشخیص سکته مغزی یا تروما در بیمارانی که تصادف کرده اند ضروری است.

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)

رادیولوژیست از روش MRI برای بررسی بافت نرم مانند بافت همبند، عضلانی و عصبی، مغز و اندام‌ها و همچنین قلب و عروق خونی استفاده می‌کند. در اینجا، تصاویر مقطعی از بدن انسان با استفاده از میدان مغناطیسی و امواج رادیویی تولید می‌شود. از آنجایی که این روش بسیار کم خطر است، زنان باردار و کودکان نیز می‌توانند از آن استفاده کنند.

رادیولوژی در منزل

ماموگرافی

رادیولوژیست از این روش تشخیصی برای تشخیص زود هنگام تومور در ناحیه پستان استفاده می‌کند. تومورهایی که با لمس ناحیه سینه و کلسیفیکاسیون‌ها که می‌تواند نشانگر سرطان سینه باشد، کشف نشده‌اند، در مراحل اولیه قابل تشخیص هستند. در ماموگرافی از اشعه ایکس برای بررسی سینه بیمار استفاده می‌شود.

سونوگرافی

با روش تشخیصی معاینه اولتراسوند، رادیولوژیست تصاویر دو بعدی از ناحیه مورد بررسی از بدن انسان دریافت می‌کند. در این روش از تصویر برداری رادیولوژی در منزل متخصص رادیولوژی یک مبدل را روی پوست که از قبل با ژل مخصوص پوشش داده بود حرکت می‌دهد تا اندام‌ها و بافت زیرین روی مانیتور قابل مشاهده باشد. این روش بی‌خطر است و بنابراین برای زنان باردار و کودکان نیز مناسب است.

همچنین مطالعه کنید : سونوگرافی در منزل

چگونه می‌توان از خدمات رادیولوژی در منزل استفاده کرد؟

رادیولوژی در منزل یکی از جدیدترین سرویس‌های مرکز پزشکی و پرستاری مهر درمان است. شما می‌توانید با پر کردن فرم‌های مربوط به خدمات رادیولوژی در منزل مرکز مهر درمان، از سرویس رادیولوژی در منزل ما بهره‌مند شوید. همچنین می‌توانید با استفاده از شماره‌های موجود در سایت با ما در ارتباط باشید.

رادیولوژی در منزل با مهر درمان

یکی از خدمات جدیدی که مرکز پزشکی و پرستاری مهر درمان ارائه می‌دهد، خدمات رادیولوژی در منزل توسط افراد متخصص در این زمینه است. رادیولوژی رشته‌ای است که با استفاده از روش‌های تصویربرداری به تشخیص بیماری‌ها می‌پردازد. رادیولوژیست اغلب اسکلت، قلب یا ریه‌های بیماران خود را بررسی می‌کند. رادیولوژی انواع مختلفی دارد که عبارتند از: رادیولوژی کودکان، معاینه اشعه ایکس، سی تی اسکن، تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)، ماموگرافی و سونوگرافی . با توجه به ناحیه‌ای که می‌خواهید تصویر برداری انجام دهید، تصویربرداری متناسب با آن ناحیه را دریافت خواهید کرد.

نظرات:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *