تعویض، خارج کردن و گذاشتن cvp

فشار ورید مرکزی (CVP) فشار خون در ورید اجوف، یکی از سیاهرگ‌های مرکزی نزدیک قلب را توصیف می‌کند. CVP میزان خون بازگشتی به قلب و توانایی قلب برای پمپاژ خون به سیستم شریانی را منعکس می‌کند. CVP طبیعی 2-6 میلی متر جیوه است. کاتتر CVP یک خط IV ویژه است که در ورید بزرگی در بدن قرار داده می‌شود.
چندین ورید برای کاتترهای ورید مرکزی از جمله آن‌هایی که در شانه (ورید ساب کلاوین)، گردن (ورید ژوگولار) و کشاله ران (ورید فمورال) قرار دارند، استفاده می‌شود. در برخی بیماران، یک کاتتر ورید مرکزی به داخل ورید آرنج (ورید ضد کوبیتال) وارد می‌شود و به داخل ورید ساب کلاوین منتقل می‌شود. CVPها زمانی استفاده می‌شوند که بیمار رگ‌های کافی در بازوها نداشته باشد یا به داروها و یا تغذیه خاصی نیاز داشته باشد که نمی‌تواند از طریق وریدهای بازو داده شود.
سرویس تعویض، خارج کردن و گذاشتن cvp یکی از خدماتی است که مجموعه پزشکی و پرستاری مهر درمان در منزل ارائه می‌دهد.

تعویض، خارج کردن و گذاشتن cvp

تعویض، خارج کردن و گذاشتن cvp در منزل چگونه است؟

پزشک قبل از قرار دادن کاتتر ناحیه مورد نظر را با یک ماده بی‌حس‌کننده، بی‌حس می‌کند. سپس کاتتر را در جای مناسب قرار می‌دهد. هنگامی که کاتتر در جای خود قرار می‌گیرد، معمولاً آسیبی نمی‌بیند. کاتترهای وریدی مرکزی در وریدهای شانه یا گردن گاهی اوقات می‌توانند باعث فروپاشی ریه شوند. پس از قرار دادن کاتتر ورید مرکزی گردن، شانه یا آرنج، پزشک از قفسه سینه عکس می‌گیرد تا مطمئن شود که کاتتر در محل مناسب قرار دارد و ریه بیمار باد نکرده است.

چه مدت از کاتتر ورید مرکزی استفاده می‌شود؟

مدت زمانی که کاتتر ورید مرکزی در بیمار باقی می‌ماند متفاوت است و به وضعیت بیمار بستگی دارد. پزشکان کاتتر بیماران را تحت نظر دارند و زمانی که دیگر نیازی به آن نباشد آن را خارج می‌کنند. اما گاهی امکان دارد نیاز به تعویض کاتتر داشته باشد. در این مواقع می‌توانید بدون نیاز به مراجعه به مراکز درمانی و درمانگاه، در منزل خود آن‌ها را تعویض کنید. می‌توانید با تکمیل فرم مربوطه از مجموعه درمانی مهر درمان بخواهید تا فردی که در این زمینه تخصص دارد را به منزل شما اعزام کند و cvp شما را تعویض کند.

آیا عوارض احتمالی مرتبط با کاتترهای ورید مرکزی وجود دارد؟

خونریزی و عفونت از عوارض مرتبط با کاتترهای IV هستند. همانطور که قبلا ذکر شد، فروپاشی ریه یک عارضه نادر کاتترهای ورید مرکزی است. اگر این اتفاق بی‌افتد، به یک لوله سینه (درن قفسه سینه) برای فعالیت مجدد ریه نیاز خواهید داشت.

 CVPچیست؟

فشار ورید مرکزی (CVP) فشار خون در ورید اجوف در جلوی دهلیز راست است. اطلاعاتی در مورد حجم خون و برون‌ده قلبی ارائه می‌دهد. مقدار حجم آن معمولاً سه تا هشت میلی‌متر جیوه (mmHg) است و زمانی که قلب به درستی پمپاژ نمی‌کند، جریان خون به دلیل انسداد در عروق مسدود می‌شود یا زمانی که حجم خون بیش از حد وجود دارد، افزایش می‌یابد. از طرف دیگر فشار ورید مرکزی زمانی کاهش می‌یابد که حجم خون بسیار کم باشد.

امروزه تنها اندازه‌گیری CVP در بخش‌های مراقبت‌های ویژه منسوخ شده و برای تعیین نوسانات ظریف در مقدار مایع در سیستم گردش خون مناسب نیست. بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که این ارتباط ضعیف است. پزشکان هنوز از اندازه گیری CVP در برخی موارد برای عمل‌های بزرگ استفاده می‌کنند. در جراحی کبد نیز پزشکان سعی می‌کنند فشار ورید مرکزی را پایین نگه دارند. در نتیجه، بیمار خون زیادی از دست نمی‌دهد.

تعویض، خارج کردن و گذاشتن cvp

خدمات سرویس تعویض، خارج کردن و گذاشتن cvp در منزل با مهر درمان

فشار ورید مرکزی (CVP) فشار خون در ورید اجوف، یکی از سیاهرگ‌های مرکزی نزدیک قلب را توصیف می‌کند. CVP میزان خون بازگشتی به قلب و توانایی قلب برای پمپاژ خون به سیستم شریانی را منعکس می‌کند. پزشک قبل از قرار دادن کاتتر ناحیه مورد نظر را با یک ماده بی‌حس کننده، بی‌حس می‌کند. سپس کاتتر را در جای مناسب قرار می‌دهد.

هنگامی که کاتتر در جای خود قرار می‌گیرد، معمولاً آسیبی نمی‌بیند. مدت زمانی که کاتتر ورید مرکزی در بیمار باقی‌می‌ماند، متفاوت است و  به وضعیت بیمار بستگی دارد. پزشکان کاتتر بیماران را تحت نظر دارند و زمانی که دیگر نیازی به آن نباشد آن را خارج می‌کنند. اگر می‌خواهید CVP را در منزل خود تعویض کنید می‌توانید از مرکز پزشکی و پرستاری مهر درمان کمک بگیرید.با پر کردن فرم‌های مربوطه در سایت ما با شما تماس خواهیم گرفت. همچنین می‌توانید با شماره‌گیری تلفن‌هایی که در سایت قرار داده‌ایم با ما در ارتباط باشید.

همچنین مطالعه کنید : متخصص قلب در منزل

نظرات:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *