خدمات سوند معده در منزل: نصب، تعویض و نگهداری!

سوند معده که معمولاً به عنوان یک روش تغذیه‌ای شناخته می‌شود، روشی برای تغذیه است که مکمل‌های غذایی مایع را به معده یا روده فرد می‌رساند. سوند معده برای مصرف غذای مایع و دارو استفاده می‌شود. این روش تغذیه برای بیمارانی با عملکرد دستگاه گوارش ضعیف ضروری است. شایع‌ترین علت استفاده از سوند معده، مشکل جویدن به دلیل مشکلات دندانی یا مشکل در بلع است که به نام دیسفاژی شناخته می‌شود. بدون تغذیه، بیمار از سوءتغذیه یا سایر مشکلات جدی سلامتی رنج می‌برد. سوند معده می‌تواند به طور موقت برای مدت کوتاهی چند روز یا به طور دائم تا زمانی که بیمار نیاز دارد تجویز شود. خدمات سوند معده در منزل یکی از خدمات پزشکی و درمانی است که توسط مجموعه مهر درمان ارائه می‌شود.

خدمات سوند معده در منزل

سوند معده چیست؟

سوند معده یک لوله پلاستیکی نازک و انعطاف پذیر است که از سیلیکون یا پلی اورتان ساخته شده است. طول شلنگ معمولاً 75 سانتی متر و عرض آن فقط چند میلی متر است. با کمک سوند معده، در صورتی که دیگر امکان بلع به روش طبیعی از طریق دهان وجود نداشته باشد، می‌توان به فرد به طور مصنوعی تغذیه یا دارو داد. علاوه بر این، برای تخلیه شیره معده، به عنوان مثال در حین عمل، می‌توان از سوند معده استفاده کرد.

پزشکان سوند معده را روی بینی، دهان و مری یا روی پوست شکم در معده قرار می‌دهند. همچنین می‌تواند در دوازدهه یا ژژنوم نیز قرار گیرد هر دو بخش‌هایی از روده کوچک هستند. لازمه استفاده از سوند معده این است که هضم و جذب مواد مغذی از طریق روده به درستی کار کنند.

مراحل نصب سوند معده در منزل چگونه است؟

سه راه وجود دارد که پزشکان می‌توانند سوند معده را نصب کنند. گاهی اوقات ترکیبی از روش‌ها استفاده می‌شود.

روش لاپاراسکوپی

این روش با ایجاد دو برش کوچک در شکم انجام می‌شود. یکی برای قرار دادن لوله سوند و دیگری جایی است که جراح تلسکوپ کوچکی به نام لاپاراسکوپ را وارد می‌کند. لاپاراسکوپ به جراح کمک می‌کند معده و سایر اندام‌ها را ببیند و لوله را در محل خود هدایت کند.

جراحی باز با برش‌های بزرگ‌تر

جراحان این روش را برای هدایت سوند معده به محل خود انتخاب می‌کنند، زمانی که روش‌های دیگر انتخاب مناسبی نیستند از روش جراحی باز استفاده می‌شود.

روش گاستروستومی PEG

 PEG از راه پوست است. معمولا این روش در منزل بیمار انجام می‌شود. در این روش پرستار متخصص یک لوله‌ای نازک و انعطاف پذیر با دوربین کوچک را از طریق دهان به داخل معده وارد می‌کند تا سوند را در محل خود هدایت کند.

نصب اشتباه سوند معده چه عوارضی دارد؟

نصب سوند معده در منزل اگر به درستی انجام نشود، می‌تواند عوارضی داشته باشد که عبارتند از:

  • ایجاد بافت اضافی (بافت گرانولاسیون) در محل لوله
  • نشتی
  • مشکلات ناشی از بیهوشی
  • خون ریزی
  • یک واکنش آلرژیک
  • عفونت

نشتی معمولاً می‌تواند با مراقبت از زخم طبق دستورالعمل یا تغییر برنامه تغذیه برطرف شود. گاهی اوقات برای رفع مشکل در محل جراحی نیاز به جراحی است. در صورتی که خدمات سوند معده به درستی ارائه شود، جای نگرانی نیست و عوارض جانبی نیز در مدت زمان کوتاه برطرف می‌شود.

سوند معده

مزایای استفاده از خدمات سونداژ معده در منزل

خدمات سونداژ معده ارائه شده توسط مرکز خدماتی و پرستاری در منزل مهردرمان، به مراقبت و بهبود بیماران با مشکلات گوارشی و نیاز به تغذیه مصنوعی کمک می‌کند. یکی از مزایا ویژه استفاده از این خدمات در منزل، ارائه مراقبت بیمارستانی و حرفه‌ای در محیط آرام و آشنا برای بیما است.  این خدمات می‌توانند به بیمارانی که ناتوانی حرکت دارند یا نیاز به مراقبت خاص دارند، اجازه بدهند تا در محیط خانگی خود ادامه دهند. علاوه بر این، سونداژ معده در منزل به بیماران امکان می‌دهد تا نیاز به بستری شدن در بیمارستان را کاهش دهند و در کنار خانواده‌شان بهبود یابند. این راهکار نه تنها به بیماران احساس راحتی و امنیت می‌دهد بلکه به خانواده آنان نیز امکان مراقبت در منزل را می‌دهد و از ایجاد استرس‌های زیادی کاسته می‌شود.

در مورد مزایای استفاده از پرستار در منزل بیش‌تر بخوانید!

دستورالعمل‌های مراقبت از سوند معده در منزل

پس از نصب لوله سوند، معده از لوله و پوست اطراف آن مراقبت کنید تا تمیز و عاری از عفونت باشد. مشکلات احتمالی مانند افتادن تصادفی لوله را مدیریت کنید. دستورالعمل‌های دقیق در مورد مراقبت در منزل، از جمله حمام کردن، لباس پوشیدن، فعالیت بدنی، دادن دارو از طریق لوله، و تخلیه (رهاسازی گاز از) لوله را باید طبق دستورالعمل‌هایی که پرستاران آموزش می‌دهند انجام دهید.

چگونه می‌توانم از خدمات سوند معده در منزل استفاده کنیم؟

 اگر عزیزی دارید که باید از سوند معده استفاده کند و شرایطش را ندارد که او را تا درمانگاه ببرید، می‌توانید از خدمات سوند معده در منزل استفاده کنید. برای استفاده از خدمات سوند معده در منزل مرکز مهر درمان، می‌توانید ابتدا فرم‌های مربوطه در سایت را تکمیل کنید تا ما با شما در اسرع وقت تماس بگیریم. همچنین می‌توانید از طریق شماره تلفن‌هایی که در سایت قرار داده شده است استفاده کنید و درخواست خود را ثبت کنید.

نظرات:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *