حمام کردن نوزاد در منزل

حمام کردن نوزاد در منزل برای بسیاری از والدین یک امر هیجان‌انگیز است، به خصوص زمانی که آن‌ها برای اولین بار قصد حمام کردن نوزاد خود را دارند. در این بخش تمامی نکات مرتبط با حمام نوزاد در منزل، مانند دمای آب، ساعت مناسب، لباس پوشیدن و… آورده شده است.

اگر شما نیز جز افرادی هستید که به هر دلیلی امکان حمام نوزاد خود را ندارید، می‌توانید از طریق ارتباط با مرکز خدمات پرستاری و پزشکی مهر درمان، با اطمینان این کار را به متخصصین و مراقبین ما بسپارید.

نکاتی که باید برای حمام نوزاد در منزل رعایت کنید

در ادامه چند نکته مهم که توسط مراقبین مهردرمان برای حمام نوزاد در منزل رعایت می شود، آورده شده است:

زمان مناسب اولین حمام نوزاد در منزل

برای پیدا کردن بهترین زمان برای اولین حمام زندگی خود، یک قانون ساده وجود دارد:

روز بهبودی ناف، روز مناسبی برای اولین حمام است. فقط بعد از اینکه بقیه بند ناف افتاد و خود ناف خوب شد و خشک شد، می‌توانید نوزاد خود را حمام کنید.

اگر ناف هنوز گیر کرده است یا ناف هنوز مرطوب است، باید بعد از حمام آن را به خوبی خشک کنید. بهترین راه برای انجام این کار سشوار است. مهم است که گرما را به خوبی کنترل کنید.

حمام نوزاد در منزل

هرچند وقت یکبار باید نوزاد را حمام کرد؟

اینکه چند وقت یکبار باید نوزادم را حمام کنیم یک عدد تقیربی است که به طور میانگین ۱-۲ بار در هفته است. این مورد به پوست کودک بستگی دارد. بسیاری از نوزادان پوست بسیار حساسی دارند که به سرعت خشک می‌شود. این نوزادان نباید زیاد حمام شوند. سایر کودکان حساسیت کمتری دارند و می‌توانند بیشتر حمام کنند.

زمان حمام نوزاد

در رابطه با زمان حمام نوزاد باید گفت ۵ دقیقه برای نوزادان کافی است. هر چه بچه‌ها بزرگتر می‌شوند، مدت بیشتری می‌توانند در آب گرم بمانند. شما می‌توانید ۵ دقیقه بیشتر به هر ماه از زندگی کودک خود اضافه کنید تا زمانی که به حداکثر نیم ساعت برسید. اگر کودک شما هنوز هم در چند بار اول حمام زیاد گریه می‌کند، این روش را تا حد امکان کوتاه کنید.

دمای حمام نوزاد

دمای آب باید ۳۷ تا ۳۸ درجه سانتیگراد باشد. برای نوزادان تازه متولد شده، آب گرم کافی است. نوزادان با پوست خشک می‌توانند چند قطره روغن زیتون یا حتی روغن بچه را در آب دریافت کنند. شما به صابون، شامپو یا هر چیز دیگری نیاز ندارید.

اگر پوست نوزاد شما بعد از حمام بسیار خشک است باید به جای روغن زیتون از لوسیون بسیار ملایمی که به سرعت جذب پوست می‌شود، استفاده کنید. فقط از محصولات مراقبتی استفاده کنید که برای نوزادان با پوست حساس در نظر گرفته شده است. اگر نوزاد شما مو‌هایی دارد که نیاز به شستن دارد، از شامپوی مخصوص بچه استفاده کنید که کمتر باعث سوزش چشم‌ها می‌شود. شستن مو‌های نوزاد یک بار در هفته کافی است.

آنچه شما قطعاً نیاز دارید:

دماسنج حمام است. می‌توانید از این برای بررسی اینکه آیا آب هنوز به اندازه کافی گرم است یا خیر استفاده کنید. زمانی که کودک شما در وان نشسته است، اجازه ندهید آب سرد یا گرم وارد شود چرا که خطر داغ شدن یا سرماخوردگی وجود دارد.

آماده کردن نوزاد برای حمام در منزل

هنگام حمام کردن همیشه باید نوزاد خود را محکم بگیرید، مخصوصاً در آب روغنی یا صابون، زیرا ممکن است کودک به پایین سر بخورد و سرش زیر آب بماند. به همین دلیل مهم است که قبل از حمام کردن، همه چیز مورد نیاز خود را در دسترس داشته باشید. چیز‌هایی که باید از قبل آماد شوند:

  • پارچه شستشو یا اسفنج
  • محصولات مراقبتی مانند روغن، لوسیون شستشوی کودک و شامپو
  • پوشک، لباس، حوله و شیشه شیر
  • حوله‌ای را دور کمر خود ببندید یا آن را روی زانو‌های خود قرار دهید تا بتوانید بلافاصله نوزاد خود را خشک کنید. نوزادان بعد از حمام کردن در یک حوله گرم با کلاه احساس راحتی می‌کنند.

پرستار نوزاد چگونه به حمام کردن نوزاد در منزل کمک می‌کند؟

یک پرستار نوزاد از نوزادان تازه متولد شده مراقبت می‌کند. آن‌ها به والدین جدید کمک می‌کنند تا نوزاد خود را در آغوش بگیرند، حمام کنند، شیر دهند و اغلب به عنوان پلی بین والدین و متخصصانی که با نوزاد کار می‌کنند، عمل می‌کنند.

یک پرستار نوزاد به خوبی می‌داند که چگونه از نوزاد مراقبت کند و نوزاد را به حمام ببرد. اگر نگران حمام کردن نوزاد خود هستید، می‌توانید با کمک یک نوزاد پرستار به راحتی نوزاد خود را حمام کنید.

حمام کردن نوزاد در منزل

چرا از پرستار نوزاد استفاده کنیم؟

دلایل زیادی برای کمک گرفتن از پرستار نوزاد وجود دارد که از همه مهم‌تر کمک به مادر و آموزش به مادر است.

وقت استراحت برای مادر = یک مادر شاد و یک کودک شاد

نوزاد یکی از بزرگترین تغییرات در روال زندگی مادر است که همه برنامه‌های مادر را به چالش می‌کشد. همه ابعاد زندگی با یک نوزاد دگرگون می‌شود. مادران در عین حال هیجان‌زده، خسته و پر از کار‌های عقب افتاده هستند، مخصوصاً اگر دست تنها باشند.

چه در حال استخدام یک پرستار نوزاد برای مراقبت از کودک خود باشید تا بتوانید در طول شب بخوابید یا در زمان بهبودی پس از سزارین به انرژی خود نیاز داشته باشید، قطعاً می‌توانید استراحت کافی داشته باشید و به سرعت بهبود پیدا کنید. این برای کودک شما نیز عالی است. به‌عنوان یک مادر پرانرژی، می‌توانید زمان باکیفیت‌تری را با نوزاد جدید خود بگذرانید و در بقیه روز مراقبت‌های باکیفیتی ارائه دهید.

علاوه بر این، استخدام یک پرستار بچه ماهر، به این معنی است که یک متخصص باتجربه مراقب نوزاد تازه متولد شده شماست و آرامش خاطر شما را تضمین می‌کند.

آموزش و پشتیبانی

پرستاران آموزش دیده نوزاد یا متخصصان مراقبت از نوزادان که توسط مراکز ارائه دهنده پرستاری حرفه‌ای و مورد اعتماد مانند مهردرمان معرفی می‌شوند، سال‌ها تجربه را با خود به همراه دارند. آن‌ها می‌دانند که چگونه به مادران کمک کنند تا نوزاد را با شیر مادر تغذیه کنند، یک برنامه خواب تنظیم کنند و نیاز‌های کودک را برآورده کنند.

یک پرستار نوزاد همچنین می‌تواند در موقعیت‌های دشوار مانند آرام کردن یک نوزاد بداخلاق، حمام کردن نوزاد در منزل و مراقبت از نارس یا چند قلو به شما کمک کند. پرستاران نوزاد نه تنها عاشق مراقبت از نوزادان هستند، بلکه دوست دارند مربی باشند و به والدین جدید آموزش دهند. به عنوان یک والد، دانستن اینکه شما با آگاهی و برنامه‌ریزی شده از نوزاد خود مراقبت می‌کنید، باعث آرامش خاطر شما می‌شود.

نظرات:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *