شرح وظایف مراقب در منزل

اغلب کسانی که به یک مراقب خانگی نیاز دارند از ما می‌پرسند که شرح وظایف مراقب در منزل چیست، به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم مقاله‌ای را به موضوع در وبلاگ مهر درمان اختصاص دهیم. بیایید با اولین وظیفه‌ای که این مسئله باید پوشش دهد شروع کنیم، یعنی کمک به کسانی که در ارضای نیازهای اولیه خود و همچنین در انجام فعالیت‌های معمول زندگی روزمره، خودکفا یا تا حدی خودکفا نیستند.

ما معمولاً زمانی که باید از افراد مسن، بیمار یا معلول مراقبت کنیم، به دنبال یک مراقب هستیم، به همین دلیل به فردی نیاز است که بتواند حتی در انجام ساده‌ترین اقدامات به آنها کمک کند و درعین‌حال بتواند آنها را آرام کند. کمک به بلندشدن، شستن خود، پوشیدن لباس، غذا خوردن، راه‌رفتن و همچنین کمک به آنها در طول پیاده‌روی. در ادامه شرح کامل وظایف و گزینه‌هایی که می‌توانید در قرارداد بیاورید را توضیح می‌دهیم.

شرح وظایف مراقب در منزل مرکز مهر درمان

شرح وظایف مراقب در منزل

وظایف مراقب در منزل به طور کامل در ادامه و با جزئیات برای شما لیست شده است. اما یکی از مهم‌ترین مواردی که باید در انتخاب مراقب لحاظ شود، ارتباط صحیح بین مراقب و شخصی است که نیاز به مراقبت دارد.

همه این جنبه‌ها اهمیت ایجاد یک رابطه شخصی و قابل اعتماد را بر اساس همدلی و شفافیت، آشکار می‌کند. یک مراقب باید بداند که چگونه گوش کند، احساس تنهایی را کاهش دهد، مثبت به نظر برسد تا بتواند به بهترین نحوه کار خود را انجام دهد. او همچنین باید ایمنی را رعایت کند.

نکته مهم دیگر این است که شرح وظایف مراقب بر اساس نیاز شما و توافق شما با مراقب لحاظ می‌شود که بر همین اساس دستمزد مراقب در منزل متغیر است. به طور کلی می‌توان لیست زیر را به‌عنوان شرح وظیفه رایج یک مراقبت در منزل، عنوان کرد.

مسئولیت‌های اصلی یک مراقب در منزل عبارتند از:

  • کنترل دارویی
  • مراقبت از فرد مانند شانه کردن، لباس پوشیدن و…
  • اجرای طرح پیشگیری از زخم بستر (برای بیماران بستری)
  • تعویض تخت و لباس زیر
  • تغذیه
  • حمام کردن
  • اقدامات پزشکی ساده (بانداژ، تزریق)

شرح وظایف مراقب در منزل و بخش خانه‌داری:

هر مراقب خانگی می‌تواند این مسئولیت‌ها را بر عهده بگیرد. در این صورت باید از قبل و در هنگام عقد قرارداد در شرح وظایف وی ثبت شود.

  • به طور منظم محل زندگی یا اتاق فرد تحت مراقبت را نظافت کند.
  • آشپزی کردن
  • اگر فرد تحت مراقبت نمی‌تواند به‌تنهایی غذا بخورد، در غذا خوردن به او کمک کند.
  • شستشوی لباس و جابه‌جاکردن آنها
  • انجام امورات فرد تحت مراقبت، مانند: پرداخت قبوض، انجام کارهای بیرون از منزل، خرید وسایل خانه و…
  • با توافق، مراقب می‌تواند نظافت فصلی مانند شستن پنجره‌ها و خانه‌تکانی را انجام دهد.

وظایف مراقب همراه

آژانس‌ها برای این موقعیت، به‌عنوان یک قاعده، افرادی را انتخاب می‌کنند که دارای مهارت‌های اجتماعی و روانی هستند. به‌هرحال وظیفه مراقبان همراه، حمایت و درک نیازهای یک فرد است. آنها نباید مثلاً یک پیرمرد دم‌دمی‌مزاج را دوباره تربیت کنند؛ بلکه باید دوست او باشند. این نوع مراقبی است که اغلب برای افرادی که در خانه سالمندان زندگی می‌کنند یا افراد مجرد به دنبال آن هستند، لحاظ می‌شود. وظایف یک مراقب در  همراهی شامل موارد زیر است:

  • انجام کارهای جزئی، مانند خرید، مراجعه به داروخانه یا کلینیک برای دریافت نسخه
  • همراهی در طول پیاده‌روی
  • ارائه انواع فعالیت‌های اوقات فراغت، به‌عنوان‌مثال، بازی‌های رومیزی، گفتگوهای جالب
  • وظیفه اصلی یک پرستار همراه این است که اجازه ندهد فرد تنهایی خود را احساس کند. حامی و پشتیبان او باشد. به‌عنوان یک قاعده، چنین کمکی برای افرادی که به دلیل بیماری خود را تنها یا ناتوان می‌بینند، بسیار ضروری است.

یک مراقب همراه می‌تواند وظایف یک‌ خانه دار و یک کمک پرستار را با هم ترکیب کند. همه چیز همچنین به نیازهای کارفرما بستگی دارد، به‌عنوان‌مثال، وظایف پرستار برای یکی از بستگان مسن به‌وضوح مشخص می‌شود.

شرح وظایف مراقب در منزل با مراقب مرد

مراقب مرد

چنین درخواستی ممکن است برای افرادی که مثلاً اضافه‌وزن دارند، مطرح شود و یا برای پیشگیری از زخم بستر بیمار بستری، لازم است هرچند ساعت یکبار چرخانده شود و پوست را با وسایل خاصی درمان کند. واضح است که مرد از نظر بدنی قوی‌تر است و البته انجام چنین اموری برای او راحت‌تر از یک زن است. این را می‌توان در صورت امکان به انتقال بیمار به حمام، توالت نیز نسبت داد. علاوه بر این، زمانی که یک مراقب مرد، فرد تحت مراقبت را در پیاده‌روی همراهی می‌کند، بستگان ممکن است اضطراب کمتری را تجربه کنند.

مانع روانی نیز مهم است. مردان مسن یا در بستر ممکن است هنگام انجام مراقبت بهداشت در نواحی شخصی، حمام کردن و تعویض لباس توسط یک مراقب زن خجالت بکشند. تجربیاتی وجود دارد که نشان می‌دهد افراد مسن در مورد نیازهای خود سکوت می‌کنند، تحمل می‌کنند، مدفوع را در خود نگه می‌دارند. این اتفاق منجر از ظهور بیماری‌های جدید و نارضایتی کارفرمایان است و مراقبان را به دلیل سهل‌انگاری سرزنش می‌کنند.

در چنین مواردی توصیه می‌کنیم تا پیش از انتخاب مراقب همه موارد را لحاظ کرده و در صورت نیاز از کارشناسان مرکز مهر درمان کمک و راهنمایی بگیرید.

شرح وظایف مراقب در منزل شامل چه مواردی است

برای انتخاب مراقب مناسب، موارد زیر را در نظر بگیرید.

هنگامی که به دنبال مراقب هستید، باید تصمیم بگیرید که آیا به یک مراقب ساعتی نیاز دارید یا مراقب باید اقامت 24 ساعته در منزل داشته باشد. بسته به عملکرد، قرارداد ارائه خدمات یعنی این سند اصلی در هنگام استخدام است، باید به‌وضوح وظایف یک مراقب در منزل را مشخص کند. به‌عنوان یک قاعده در شرح وظایف مراقب در منزل، هر یک از موارد زیر را که مدنظر دارید باید بیاورید:

رعایت بهداشت بدن

 حمام یا دوش گرفتن، پاک‌کردن بیمار در بستر با اسفنج آغشته به آب گرم، کوتاه‌کردن ناخن، مو، مراقبت از دهان، بینی، گوش، پاک‌کردن چشم‌ها و غیره.

تمیز نگه‌داشتن اتاق فرد تحت مراقبت

هر چیزی که به نظافت اتاق مربوط می‌شود باید رعایت شود، مانند  پاکسازی گردوغبار، مرطوب نگه‌داشتن اتاق، حذف زباله، تعویض روتختی و… اگر نیاز به نظافت کل منزل وجود دارد باید در قرارداد ذکر شود.

نظافت منزل و شستشو

  • انجام نظافت عمومی منزل (پنجره، چراغ سقف، لوستر، اجاق‌گاز، سطل زباله بالکن و سایر موارد ممکن). در این صورت برای خدمات شخصی، لیست قیمت دارند.
  • شستشوی لباس‌ها و ظروف آشپزخانه

خدمات کمک پرستاری

  • درمان زخم بستر، پانسمان، تزریق، استفاده از پمادهای لازم برای بهبود زخم‌ها یا جراحات، اطمینان از مصرف به‌موقع داروها، انجام تنقیه پاک‌کننده، شستشوی کاتترهای ادراری، تزریق داخل عضلانی (تزریقات داخل وریدی و قطره‌چکان اضافه پرداخت می‌شود).
  • انجام اندازه‌گیری‌های لازم فشارخون، ضربان نبض، دمای بدن و ثبت آنها برای ارائه به پزشک یا مشتری.
  • انجام مجموعه‌ای از تمرینات تجویز شده توسط پزشک برای پیشگیری از زخم بستر و ذات‌الریه هیپوستاتیک (تمرینات تنفسی، ورزش‌درمانی، مالش، ماساژ، چرخش در رختخواب).
  • تغییر وسایل بهداشتی و کاربردی اضافی (پوشک، ادرار، کیسه کولوستومی)
  • برقراری ارتباط منظم با کارفرمایی که خدمات را سفارش داده است، تهیه گزارش از وضعیت بخش، امکان تماس سریع با آمبولانس در صورت بدتر شدن ناگهانی وضعیت رفاهی بیمار.

خرید و کارهای بیرون از منزل

خرید دارو، خرید محصولات و ملزومات و انجام امور تحت مراقب در بیرون از منزل مانند پرداخت قبوض، رساندن بسته و…

آشپزی و تغذیه

  • پخت‌وپز برای بخشی از محصولات خریداری شده
  • انجام تغذیه مطابق با رژیم تجویز شده توسط پزشک معالج (یا طبق منوی روزانه توافق شده با مشتری)

سازماندهی اوقات فراغت و ارتباط برای یک فرد مسن بیمار یا تنها

  • روزنامه‌ها، ادبیات، تماشای مشترک برنامه‌های تلویزیونی، پیاده‌روی، بحث در مورد موضوعات موردعلاقه و غیره.
  • همراهی بیمار به کلینیک یا بیمارستان (در صورت لزوم)
  • پذیرایی از میهمانان
  • پاسخ به تماس‌های تلفنی فرد تحت مراقبت

همان‌طور که از لیست مشاهده می‌شود، در این مورد، کار یک مراقب با تمام مسئولیت‌های شغلی ممکن تعیین می‌شود و شامل حمایت پزشکی، پرستار بهداشتی، خانه‌دار و همراه می‌باشد.

شرح وظایف مراقب در منزل

نکاتی که باید درمورد وظایف مراقب در منزل به آن توجه کنید

موردی که بهتر است مجدداً مطرح شود در مورد آشپزی است که بسیار مورد سؤال قرار می‌گیرد. اساساً مراقب در منزل ملزم به تهیه غذا برای سایر افراد ساکن در خانه نیست، مگر اینکه در انعقاد قرارداد این موضوع مطرح شده باشد. پس از امضا و موافقت با انجام برخی تعهدات، بهتر است تمام الزامات اضافی را به طور جداگانه در توافق‌نامه الحاقی مشخص کنید.

درصورتی‌که بعد از عقد قرارداد متوجه شدید به خدماتی بیشتری نیاز دارید، باید با کارشناسان هماهنگ کنید و در صورت‌پذیرش از طرف مراقب شما، قابل‌اجرا است و هزینه آن جدا از قرارداد باید لحاظ شود و به مراقب پرداخت گردد.

درصورتی‌که بعد از عقد قرارداد متوجه شدید که به بخشی از مفاد قرارداد نیاز ندارید، باید صبر کنید تا قرارداد به اتمام برسد و هیچ بندی قابل حذف نیست.

اما جای نگرانی نیست. برای اینکه جلوی چنین مواردی گرفته شود، کارشناسان ما در مرکز مهر درمان تمام اطلاعات لازم را قبل از استخدام مراقبت به شما توضیح می‌دهد و شما هر سؤالی که داشته باشید را می‌توانید از آنان بپرسید. پس از آماده‌سازی قرارداد نیز می‌توانید نسبت به‌تمامی بندها، توضیح دریافت کنید.

نظرات:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *