تست کبد چرب در خانه

کبد سالم برای سلامتی بدن ما بسیار مهم است. کبد در واقع یک اندامی است که به دستگاه گوارش متصل است و با عملکرد خود در هضم غذایی که ما می‌خوریم، کمک می‌کند. علاوه بر این، عملکرد آن با دفاع از بدن و دفع مواد مضر نیز مرتبط است. بیماری کبد چرب غیر الکلی، یک بیماری کبدی نسبتا شایع است که طبق برآوردها بیش از 40٪ از جمعیت را تحت تاثیر قرار می‌دهد. ما در این مقاله به بررسی تست کبد چرب در خانه پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

تست کبد چرب در خانه

بیماری کبد چرب چیست؟

بیماری کبد چرب با تجمع چربی‌ها به شکل تری گلیسیرید در سلول‌های کبد مشخص می‌شود. از جمله علل بیماری کبد چرب می‌توان به دیابت، کم تحرکی و رژیم غذایی پرکالری اشاره کرد. بنابراین، افرادی که به راحتی در معرض خطر ابتلا به این آسیب شناسی هستند، افراد دارای اضافه وزن با شاخص توده بدنی بیشتر از 30 و افرادی هستند که سبک زندگی به خصوص بی‌تحرکی دارند.

علائم بیماری کبد چرب

کبد چرب یک بیماری است که به طور کلی بدون علامت و در نتیجه بدون اینکه شخص مربوطه از آن آگاه باشد، ظاهر می‌شود. در واقع کبد چرب عملکرد طبیعی کبد را مختل نمی‌کند، اما می‌تواند منجر به فیبروز کبدی شود، یعنی التهاب کبد که شامل یک سری ضایعات می‌شود که به نوبه خود باعث تشکیل بافت فیبری می‌شود. بافت فیبری در عملکرد صحیح کبد اختلال ایجاد می‌کند و در برخی موارد باعث سیروز( التهاب شدید کبد) می‌شود.

علائمی که ممکن است بیمار در این مرحله ازبیماری نشان دهد، عبارتند از: کم خونی، تورم پاها، خونریزی پوستی، خستگی و زردی است. علاوه بر این، سیروز یک بیماری مزمن و دژنراتیو است که می‌تواند منجر به تومورهای کبدی شود.

تشخیص کبد چرب چگونه انجام می‌شود؟

بیماری کبد چرب در ابتدا با معاینه فیزیکی که دور شکم بیمار را مورد بررسی قرار می‌دهد، شروع می‌شود. بیماری کبد چرب اغلب به سندرم متابولیک نیز مرتبط است که شامل همزمانی حداقل سه عامل از جمله: پیش دیابت، دیابت، چاقی، فشار خون بالا و تری گلیسیرید اضافی است. پزشک برای تشخیص دقیق و مطمئن کبد چرب آزمایش خون را تجویز می‌کند.

تست کبد چرب در خانه چیست؟

یکی از خدماتی که مرکز پزشکی و پرستاری مهردرمان ارائه می‌دهد، آزمایش در منزل بیمار است. شما نیز می‌توانید برای بررسی سلامت کبد خود و دیگر اعضای خانواده از خدمات آزمایش در منزل مهر درمان استفاده کنید. در اکثر موارد برای تشخیص یک بیماری کبدی و در عین حال شدت آن از ترکیبی از آزمایشات و تست‌های کبد استفاده می‌شود. از جمله آزمایش‌های خونی که وضعیت سلامت کبد را بررسی می‌کنند، عبارتند از:

  • آنزیم‌های منشأ هپاتوسیت (ترانس آمینازها – AST، ALT – ALP و GGT)
  • بیلی روبین مستقیم و غیر مستقیم (دوز در ادرار نیز مهم است)
  • پروتئین‌های پلاسما (مقدار کل، آلبومین و یا گلوبولین‌ها)
  • عوامل انعقادی (زمان پروترومبین و زمان ترومبوپلاستین جزئی)
  • آنتی بادی‌های اختصاصی برای هپاتیت A، هپاتیت B، هپاتیت D و هپاتیت E.
تست کبد چرب در خانه

کدام آزمایش برای تشخیص سالم بودن کبد مفید است؟

سلامت کبد را می‌توان با یک خون‌گیری ساده و معمولی از ورید ساعد ارزیابی کرد. نمونه خون به دست آمده در آزمایشگاه به منظور تعیین نشانگرهای عملکرد و سلامت کبد تجزیه و تحلیل می‌شود. به عبارت دیگر با این تجزیه و تحلیل غلظت پلاسمایی موادی که با کارایی و یکپارچگی ساختاری کبد ارتباط دارند، مشخص می‌شود. این پارامترها عبارتند از:

آلبومین

آلبومین که توسط کبد سنتز می‌شود، فراوان‌ترین پروتئین در پلاسما است. مقادیر آن در حضور بیماری‌های مزمن کبدی مانند سیروز به دلیل افت سنتز، کاهش می‌یابد. همین نتیجه را می‌توان در حضور پاتولوژی‌های مزمن کلیوی (سندرم نفروتیک)، به دلیل از دست دادن غیرطبیعی آلبومین در ادرار و همچنین در حضور سوء تغذیه شدید، روزه داری طولانی، کاتابولیسم پروتئین و بسیاری از شرایط دیگر به دست آورد. به همین دلیل، ظرفیت سنتز پروتئین کبدی ترجیحاً با اندازه گیری نشانگرهای دیگر مانند فاکتورهای انعقادی ارزیابی می‌شود.

ALT آلانین ترانس آمیناز

آلانین ترانس آمیناز، به طور ساده‌تر ALT، ALAT یا SGPT، آنزیمی است که در میتوکندری سلول‌های کبدی (هپاتوسیت‌ها) موجود است و در سنتز پروتئین نقش دارد. هنگامی که یک سلول کبدی آسیب می‌بیند به ناچار آزاد شدن این آنزیم و سایر آنزیم‌ها وجود دارد که باعث افزایش غلظت آنها در خون می‌شود. در نتیجه، مقادیر ALT خون به طور قابل توجهی در هنگام آسیب حاد اندام، مانند هپاتیت حاد ویروسی، هپاتیت مزمن، یا مصرف بیش از حد استامینوفن (هپاتیت) افزایش می‌یابد.

AST آسپارتات ترانس آمیناز

آسپارتات ترانس آمیناز (AST)، همچنین به عنوان ASAT یا SGOT شناخته می‌شود، آنزیم دیگری است که در سلول‌های کبد یافت می‌شود. یک شاخص غیر اختصاصی از عملکرد کبد است. مقادیر آن را می‌توان با مقادیر ALT مقایسه کرد. اگر ALT بسیار بیشتر از AST افزایش یابد، آسیب کبدی قابل قبول است. مقایسه این آنزیم‌ها و سایر آنزیم‌ها با مقادیر کراتین کیناز می‌تواند منشا کبدی مشکل را تایید یا رد کند. در واقع، کراتین کیناز در حضور آسیب عضلانی افزایش می‌یابد، بنابراین مقادیر طبیعی مرتبط با مقادیر بالای ALT نشان دهنده مشکل کبدی است.

ALP آلکالین فسفاتاز

آلکالین فسفاتاز (ALP) آنزیمی است که در سلول‌های پوشاننده داخلی‌ترین لایه مجاری صفراوی داخل کبدی وجود دارد. بنابراین، افزایش مقادیر ALP در خون می‌تواند در نتیجه انسدادهای صفراوی انواع مختلف (سنگ کیسه صفرا)، کلستاز داخل کبدی یا بیماری کبدی نفوذی (به عنوان مثال، تومور) باشد. افزایش آن در حضور بیماری‌های استخوانی نیز شایع است.

لاکتات

لاکتات دهیدروژناز (LDH) آنزیمی است که در بسیاری از بافت‌های بدن از جمله کبد وجود دارد. بنابراین، این یک شاخص بسیار غیراختصاصی از عملکرد کبد است و افزایش آن ممکن است نشان دهنده آسیب کبدی باشد. (در این مورد، بیش از همه، ایزوفرم‌های LDH 4 و LDH5 افزایش می‌یابد).

کلام آخر

آزمایشات خون نه تنها وضعیت عملکرد کبد را تأیید می‌کند، بلکه به پزشک امکان می‌دهد بفهمیم که آسیب سیستمیک وجود دارد یا خیر. در واقع، آنها به ما اجازه می‌دهند، سنتز کبدی را کنترل کنیم. برای همین منظور می‌توانید با استفاد از خدمات آزمایش در منزل مرکز مهردرمان، تست کبد چرب در خانه انجام دهید. 

نظرات:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *