نواز مغز در منزل: مزایا + هزینه !

خدمات نوار مغز امکان ارزیابی سلامت و عملکرد مغز را به نورولوژیست می دهد. نوار مغز به دلیل جزئیات ارزشمند و اطلاعاتی که از مغز افراد به دست می‌آورد در تشخیص و درمان بیماری‌های مغزی به پرشک متخصص کمک بزرگی می‌کند. یکی از خدماتی که مرکز پزشکی و درمانی مهر درمان ارائه می‌دهد، خدمات نوار مغز در منزل است. برای آشنایی بیش‌تر با این خدمات تاآخر این مقاله با مهر درمان همراه باشید.

روش انجام نوار مغز در منزل

چندین روش مختلف برای ضبط EEG یا گرفتن نوار مغز وجود دارد. فیزیولوژیست عصبی بالینی که به خانه شما برای خدمات نوار مغز اعزام می‌شود، این روش‌ها را برای شما توضیح می‌دهد و می تواند به هر سوالی که دارید پاسخ دهد. قبل از شروع آزمایش، پوست سر شما تمیز می‌شود و حدود 20 حسگر کوچک به نام الکترود با استفاده از چسب یا خمیر مخصوص به آن متصل می‌شود. این حسگرها توسط سیم به یک دستگاه ضبط EEG متصل می‌شوند. فردی که تحت آزمایش قرار می‌گیرد روی صندلی نشسته و مجموعه‌ای از الکترودها را روی سر خود دارد، سپس فردی که نوار مغز انجام می‌دهد داده‌هایی که روی رایانه نمایش داده می‌شود را چک می‌کند. به طور معمول نوار مغز بیست دقیقه طول می‌کشد مگر اینکه برای خواب در نظر گرفته شده باشد.

نوار مغز در منزل

نوارمغز یا EEG چیست؟

الکتروانسفالوگرام آزمایشی است که فعالیت الکتریکی مغز را با استفاده از دیسک‌های فلزی کوچک (الکترود) متصل به پوست سر اندازه‌گیری می‌کند. سلول‌های مغز از طریق تکانه‌های الکتریکی ارتباط برقرار می‌کنند و همیشه فعال هستند، حتی در هنگام خواب. این فعالیت به صورت خطوط موجی نشان داده می‌شود.

EEG  روشی برای ثبت الکتروگرام از فعالیت الکتریکی روی پوست سر است که نشان‌ دهنده فعالیت ماکروسکوپی لایه سطحی مغز در زیر آن است. معمولاً غیر تهاجمی است و الکترودها در امتداد پوست سر قرار می‌گیرند.

نوار مغز در منزل

نوار مغز در منزل (EEG) یک آزمایش ابزاری غیر تهاجمی است که به ما امکان می‌دهد که در منزل عملکرد مغز را از طریق تجزیه و تحلیل و ثبت فعالیت الکتریکی آن بررسی کنیم. این کار با قرار دادن الکترود‌ها بر روی سر مطابق با مناطق خاصی از مغز انجام می‌شود. الکترود‌ها تکانه‌های الکتریکی را تشخیص می‌دهند و آن‌ها را به ماشینی می‌فرستند که می‌تواند آن‌ها را به یک اثر تبدیل کند و سپس روی کاغذ چاپ می‌شود یا به یک رسانه الکترونیکی منتقل می‌شود.  در نهایت می‌توان نتایج را برای پزشک ارسال کرد تا تجزیه تحلیل کند.

چه موقع خدمات نوار مغز در منزل نیاز است؟

برخی مواردی که پزشک متخصص مغز و اعصاب به نوار مغز نیاز دارند عبارتند از:

  • سرگیجه
  • آلزایمر و زوال عقل
  • عفونت های مغزی
  • سردرد (مخصوصا سردردهای مرتبط با میگرن
  • اختلالات منجر به تشنج
  • اختلال در خواب
  • تومور مغزی
  • سکته مغزی
  • آنسفالوپاتی
  • آنسفالیت
خدمات نوار مغز در منزل

انواع خدمات نوار مغز در منزل

نوار مغز انواع مختلفی دارد در ادامه به بررسی آن‌ها پرداخته‌ایم.

نوار مغز معمولی یا روتین

مدت زمان انجام خدمات نوار مغز معمولی یا روتین در منزل تقریباً بیست الی چهل دقیقه است. تکنسین در هنگام انجام تست روتین از بیمار می‌خواهد که به آرامی بنشیند و چشمانش را هر چند لحظه یکبار باز و بسته نماید. همچنین از بعضی از بیماران درخواست می‌کند که چند نفس عمیق بکشند. در پایان تست نیز یک نور چشمک‌ زن و درخشان کنار بیمار می‌گذارند تا اثر آن نور را بر روی فعالیت‌های مغز بسنجند.

نوار مغز طولانی

مدت زمان انجام خدمات نوار مغز طولانی یا پایشی در منزل تقریباً یک ساعت و پانزده دقیقه است. اما گاهی اوقات امکان دارد یک یا چند روز طول بکشد. پزشک در این نوع نوار مغز نسبت به نوع روتین اطلاعات بیشتری به دست خواهد آورد. این تست برای مدیریت و تشخیص اختلالات تشنج و هوشیاری کاربرد دارد.

نوار مغز در حالت خواب آلودگی

همان طور که از نامش پیداست در خدمات نوار مغز در حالت خواب در منزل، تکنسین وقتی که بیمار خوابیده است، شروع به ثبت سیگنال‌ها می‌کند. وقتی که تست روتین نتواند اطلاعات مورد نیاز پزشک را تامین کند و یا برای تشخیص علت ناهنجاری‌ها و مشکلات خواب از این نوع تست استفاده می‌شود. قبل از انجام این آزمایش پزشک از بیمار درخواست می‌کند که شب قبل به هیچ وجه نخوابد تا در حین انجام تست به خوبی به خواب عمیق برود.

نوار مغز ویدئویی یا تله متری

در خدمات نوار مغز تله متری یا ویدئویی در منزل، در حین انجام تست، تکنسین از بیمار فیلم می‌گیرد. با استفاده از فیلم اطلاعات جامع‌تر و کامل‌تری از مغز بیمار دریافت می‌شود. برای ضبط سیگنال‌های مغز آن را به شکل وایرلس به یک دستگاه کامپیوتر متصل می‌کنند. ضبط فیلم به وسیله کامپیوتر به عهده کارمندانی است که برای تهیه و آماده‌سازی فیلم مغز آموزش دیده‌اند.

دستگاه نوار مغز در منزل

الکتروانسفالوگرام یا EEG ابزاری است که برای اندازه‌گیری فعالیت الکتریکی در مغز و گرفت نوار مغز استفاده می‌شود. الکتروانسفالوگراف‌های مدرن دیجیتال هستند، به این معنی که سیگنال‌ها را با استفاده از رایانه پردازش می‌کنند. برای نوار مغز در منزل،  می‌توان یک مدل قابل حمل را انتخاب کرد. این مدل‌های  که سرپایی نامیده می‌شوند، امکان اندازه‌گیری مداوم فعالیت مغز را فراهم می‌کنند.
EEG‌ها عمدتاً بر اساس تعداد کانال‌هایشان از یکدیگر متمایز می‌شوند: برای مثال، هرچه تعداد کانال‌ها بیشتر باشد، مکان‌یابی کانون صرع دقیق‌تر خواهد بود.

چه بیماری هایی با نوار مغز تشخیص داده می شوند؟

خدمات نوار مغز در منزل می‌تواند بیماری‌های زیر را تشخیص دهد.

  • انواع صرع
  • اختلالات خواب
  • عمق بیهوشی
  • کما
  • آنسفالوپاتی‌ها
  • مرگ مغزی
  • آسیب‌های سر، سرگیجه، سردرد

مزایای نوار مغز در منزل

یکی از کلیدی‌ترین مزایا نورا مغز در منزل، برای بیمارانی است که مشکلات حرکتی یا محدودیت حرکتی دارند.  برخی از بیماران زمانی که در محیط بیرون از منزل قرار می‌گیرند استرس می‌گیرند و دچار تشنج می‌شوند که در این صورت انجام نوار مغز در منزل آسودگی را برای بیمار فراهم می‌کند. همچنین برای سالمندان بستری که قرار گرفتن در معرض عوال بیرونی یا رفت وآمد برایشان دشوار است، نوار مغز در منزل کاربرد ویژه‌ای دارد.

به طور کلی بنا به هر دلیلی از جمله صرفه جویی در زمان، آسودگی در منزل یا محدودیت حرکتی، می‌توانید از مزایای انجام نوار مغز در منزل بهره ببرید.

چگونه می‌توان از خدمات نوار مغز مهر درمان استفاده کرد؟

اگر بیماری دارید که نمی‌تواند از خانه خارج شود و یا رفتن به بیرون برای او سخت است می‌توانید از خدمات نوار مغز در منزل مرکز پزشکی و پرستاری مهر درمان استفاده کنید. برای این منظور می‌بایست فرم‌های مربوطه به ارئه این خدمات را در سایت تکمیل کنید تا ما با شما تماس بگیریم. همچنین می‌توانید با استفاده از شماره‌هایی که در سایت قرار داده‌ایم، می‌توانید با ما در ارتباط باشید.

هزینه نوار مغز در منزل

برای انجام نوار مغز در منزل، بسته به روش که ممکن است در خواب، بیداری یا شامل چند روز باشد، هزینه متفاوت خواهد بود. در نهایت بر اساس نیاز شما و روشی که اعمال شده‌است هزینه برای شما برآورد خواهد شد. شما می‌توانید هنگام ثبت درخواست خود، قیمت دقیق فرآیند را از کارشناسان ما بپرسید.

نظرات:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *