مصاحبه با پیشکسوتان: دکتر بهروز برومند

در این بخش از مصاحبه با پیشکسوتان، مفتخریم که در حضور دکتر بهروز برومند ارجمند باشیم. دکتر برومند یکی از کلیدی‌ترین نقش‌ها در زمینه پیوند کلیه در ایران در دهه ۷۰ میلادی بوده است و از‌ ایشان به‌عنوان پدر علم نفرولوژی ایران، پایه‌گذار و پیشگام دانش بیماری‌های کلیه در خاورمیانه یاد می‌شود. همچنین نخستین پزشک ایرانی است که مفتخر به دریافت جایزه بین‌المللی نفرولوژی شده‌ است. علاوه بر سوابق درخشان پزشکی این استاد بزرگوار و سمت‌هایی که به حق شایسته آن‌ها بوده است، جناب دکتر برومند از چهره‌های شناخته شده در مبارزات سیاسی و آزادی‌خواه ایران است که پیش از نیم‌قرن در این زمینه فعالیت داشته است.

گزیده ای از صحبت‌های دکتر بهروز برومند در این بخش:

  • علاقه من به پزشکی از زمانی آغاز شد که در خردسالی، سرگرمی اساسی‌ام این بود که قورباغه مرده یا سوسمار مرده را پیدا کنم و ببینم در بدن این جانوار چه چیزی است. البته هرگز به یاد نمی‌آورم که جانِ جانوری را برای چنین کاری بگیرم.
  • در زمانی که دبیرستان بودم و آتش‌سوزی در یکی از روستا‌های منطقه رخ داد بود، پدرم تجارت‌خانه خود را که در مرکز واقع بود به محلی برای درمان افراد آسیب‌دیده در حادثه تبدیل کرد، زمانی که مردم در آنجا مداوا می‌شدند بسیار متشکر بودند و همین امر باعث شد که تمایل به خدمات پزشکی داشته باشم و در سال ۱۳۳۷ در آزمون ورودی پزشکی دانشگاه تهران شرکت کردم.
  • یکی از بزرگ‌ترین افتخاراتی که از دید خودم در زندگی داشته‌ام این است که علاوه بر فعالیت‌های زیادی که در زمینه نفرولوژی دارم و به‌عنوان پیشگام علم نفرولوژی در خاورمیانه شناخته شده‌ام، این سربلندی را دارم که آموزگار تمام دانشکده‌های پزشکی بوده‌ام بدون آنکه استخدام هیچ یک از آن‌ها باشم. همچنین در دانشگاه تهران بدون آنکه حقوق یا معرفی‌نامه بگیرم پنج سال تدریس کرده‌ام. یعنی بنده لقب استادی را از پزشکان گرفتم و این پایدار است نه لقب استادی که دانشگاه به ما می‌دهد.

پیشنهاد می‌کنیم حتماً این مصاحبه دلنشین و پر از پند و تجربه را به تماشا بنشینید و از صحبت‌های پر مهر دکتر بهروز برومند فیض ببرید.

نظرات:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *