مشکلات بیماران استومی

هفته‌های بعد از جراحی استومی می‌تواند هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی برای بیماران بسیار دشوار باشد. در این مدت، بسیاری از بیماران استوما احساس اضطراب می‌کنند و به زندگی جدید خود شک می‌کنند. این شما هستید که به‌عنوان یک پزشک یا پرستار متخصص در مراقبت از استومی، پاسخ‌های درست را ارائه می‌دهید و با همدلی به آن‌ها گوش می‌دهید. در این راهنما، مشکلات بیماران استومی را بیان می‌کنیم.

نگرانی بیماران در مورد سبک زندگی، نحوه جلوگیری از عوارض پوستی، زندگی جنسی یا ناراحتی، با آشنا شدن با مشکلات رایج، آن‌ها احساس اطمینان می‌کنند.

مشکلات بیماران استومی شامل چه مواردی است

درد پوست اطراف استوما

ناحیه پوست اطراف استوما، پوست پریستومال نامیده می‌شود. درحالی‌که ممکن است فقط یک منطقه کوچک باشد، اگر سالم نگه داشته نشود، می‌تواند تأثیر زیادی بر کیفیت زندگی و رفاه بیمار داشته باشد.

۷۵ درصد از افراد دارای استومی، دارای عوارض پوستی پریستومی هستند. در بسیاری از موارد، این عوارض می‌تواند باعث درد، خارش، درد، بو یا ناراحتی عمومی شود.

خدمات استرومی شامل آموزش نحوه مراقبت و اقدامات بهداشتی لازم است. استفاده از راهنمای ارزیابی پوست پریستومال می‌تواند به شما در شناسایی مشکلات پوستی رایج، اقدامات لازم و زمان مراجعه به انتروستومیست یا متخصص مراقبت‌های بهداشتی کمک کند.

پلاک پوستی استومی ناکافی

شرایط پوست پریستوم اغلب به پلاک پوستی استومی که به‌درستی اعمال نشده است، مرتبط است. این اتفاق همچنین می‌تواند منجر به نشت زیر پلاک شود که به نوبه خود باعث تحریک پوست می‌شود.

استوما ممکن است در طول شش هفته اول پس از جراحی کاهش یابد و ممکن است به تغییر شکل و اندازه ادامه دهد. به‌این‌ترتیب، پلاک پوستی استومی باید روی پوست اعمال شود. برای جلوگیری از نشت، مطمئن شوید که بین پلاک پوست و استوما هیچ پوست قابل مشاهده‌ای وجود ندارد. توصیه می‌کنیم اندازه استوما را تغییر دهید و سوراخ صفحه را به‌اندازه مناسب برش دهید تا به تناسب برسد. استومای خود را تا زمانی که ثابت شود اندازه‌گیری کنید و در صورت بروز مشکل یا کاهش یا افزایش وزن، اندازه‌گیری جدیدی انجام دهید. تناسب مناسب پلاک پوستی استومی از پوست محافظت می‌کند.

نشت استوما

نشت از استوما در زیر سد پوستی می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد. یک پلاک پوستی مناسب در اطراف استوما ایمنی بیشتری ایجاد می‌کند و می‌تواند از پوست در برابر تحریک یا آسیب ناشی از نشت خروجی‌های استوما محافظت کند. همیشه از یک روال سلامت پوست پریستوما پیروی کنید. آیا برای نصب دستگاه به کمک نیاز دارید؟ می‌توانید از خدمات استومی کمک بگیرید.

خدمات استومی برای مقابله با مشکلات بیماران استومی

فرم‌های بدن

اگر چین‌های شکمی، اسکار، تورم یا هر تغییر دیگری در نیمرخ شکم خود دارید، ممکن است سیستم جمع‌آوری به‌درستی اعمال نشده باشد. یک مهروموم خوب در اطراف استوما به اطمینان از ایمنی و جلوگیری از ناراحتی کمک می‌کند.

هنگام استفاده از پلاک مطمئن شوید که پوست شل است. اگر نشت ادامه داشت یا تحریک پوست رخ داد،  باید به پزشک مراجعه کنید.

تورم پشت یا اطراف استوما

ممکن است پس از جراحی، ایجاد سوزش در محل استوما طبیعی باشد. بااین‌وجود، نظارت بر منطقه در این مدت بسیار مهم است. اگر درد، حالت تهوع، استفراغ، عدم تحرک یا تغییرات قابل‌توجهی در دما وجود داشت، با انتروستومیست یا متخصص تماس بگیرید.

بسیاری از افرادی که با استومی زندگی می‌کنند، از آنچه فتق پاراستومال نامیده می‌شود، رنج می‌برند. این نوعی فتق است که در سطح بیرونی شکم، در استومی، با تشکیل برآمدگی در اطراف آن ایجاد می‌شود. اکثر فتق‌ها در استومی هیچ عارضه جدی ایجاد نمی‌کنند. در صورت بروز هرگونه مشکل در سیستم جمع‌آوری یا عوارض جانبی منفی، با یک متخصص تماس بگیرید.

خونریزی استومی

درحالی‌که خونریزی برای بسیاری از افرادی که با استومی زندگی می‌کنند، غیرمعمول است، چندین موقعیت وجود دارد که باید از آن‌ها آگاه باشید. این ممکن است در طول نظافت و بهداشت روتین شما اتفاق بیفتد. در چنین شرایطی، خونریزی باید به‌سرعت متوقف شود. اگرنه، با یک متخصص انتروستومیست یا مشاورین مرکز مهر درمان تماس برقرار کنید.

یبوست کولوستومی

زمانی که کولوستومی انجام می‌دهید، امکان مبتلا به یبوست وجود دارد. این می‌تواند توسط برخی دارو‌ها مانند مسکن‌های خاص و آنتی‌اسیدها ایجاد شود. دلایل دیگر یبوست عبارتند از: کمبود فیبر و مصرف ناکافی مایعات (در ادامه بیشتر در مورد کم‌آبی بدن).

اگر از یبوست رنج می‌برید، باید مصرف مایعات، میوه و فیبر را افزایش دهید. اگر بهبودی حاصل نشد یا درد، تهوع یا استفراغ وجود داشت، باید به پزشک مراجعه کنید یا از از خدمات پزشکی در منزل کمک بگیرید..

 

 تعویض استومی در مشکلات بیماران استومی

ایلئوستومی یا انسداد

اگر ایلئوستومی آنطور که باید کار نکند، ممکن است انسداد وجود داشته باشد. درصورتی‌که ایلئوستومی بیش از ۶ ساعت برای شما مشکل ایجاد کرده است، همراه با درد شکمی، تهوع، استفراغ، با انتروستومیست یا از خدمات پزشکی تخصصی  مهر درمان کمک بگیرید.

استومی با جریان بالا

استومی که بیش از ۲ لیتر (۲۰۰۰ میلی‌لیتر) در روز تولید می‌کند، جریان بالا در نظر گرفته می‌شود و خطر کم‌آبی بدن و آسیب حاد کلیه را افزایش می‌دهد.

تخلیه ایلئوستومی نباید آبکی باشد، بلکه باید قوام خمیر مانند داشته باشد. تولید آب برای بیش از ۱۲ ساعت باتوجه‌به برخی تغییرات رژیم غذایی باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرد. در صورتی که تخلیه مایع برای مدت بیش از ۲۴ ساعت ادامه داشت، از یک متخصص درخواست مداخله کنید. تخلیه بسیار آبکی می‌تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  • عفونت (ممکن است از شما خواسته شود که یک نمونه ارائه دهید.)
  • انسداد
  • قطع ناگهانی برخی از دارو‌ها، مانند استروئید‌ها یا مسکن‌های قوی
  • مصرف برخی دارو‌ها مانند ملین‌ها یا منیزیم

کم‌آبی بدن

در مورد استومی و به‌ویژه در مورد ایلئوستومی، شما نسبت به کم‌آبی آسیب‌پذیرتر هستید. مقدار زیادی آب بنوشید، مگر اینکه احتباس آب داشته باشید.

برخی از علائم کم‌آبی بدن عبارتند از :

  • سرگیجه
  • سردرد
  • تشنگی
  • دهان خشک
  • خستگی
  • گرفتگی یا ضعف عضلانی
  • کاهش یا عدم تولید ادرار
  • ادرار تیره و غلیظ

اگر نیاز به آبرسانی مجدد به بدن خود دارید، نوشیدن آب همیشه بهترین گزینه است. نوشیدنی‌های ورزشی می‌توانند کمک کنند، مانند محلول‌های آبرسانی که در بسیاری از داروخانه‌ها موجود است. این مایعات را تا زمانی بنوشید که ادرار شما شفاف یا به رنگ نی در طول روز باشد. اگر همچنان علائم کم‌آبی را تجربه می‌کنید، با یک متخصص  تماس بگیرید.

مشاوره بیشتر

اگر به دنبال اطلاعات بیشتر در مورد سلامت مراقبت از پریستوم هستید، اطلاعات مفید زیادی را می‌توانید در خدمات استومی مرکز مهر درمان دریافت کنید. همچنین می‌توانید از طریق فرم مشاوره موجود در سایت، با کارشناسان ما ارتباط برقرار کرده و تمامی سؤالات خود را در فرم وارد نمایید تا کارشناسان دراسرع‌وقت به آنان پاسخ دهند.

نظرات:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *