مراقبت تسکینی سالمندان و مراقبت تسکینی بیماری

مراقبت تسکینی رویکردی است که به کیفیت زندگی بیماران و خانواده‌های آن‌ها را که با مشکلات مرتبط با یک بیماری تهدیدکننده مواجه می‌شوند، کمک می‌کند و از طریق پیشگیری و تسکین درد و رنج از طریق شناسایی زودهنگام و ارزیابی و درمان بی‌عیب‌ونقص است و می‌تواند سایر مشکلات را بهبود بخشد. علاوه بر بهبود کیفیت زندگی و کمک به علائم، مراقبت تسکینی می‌تواند به بیماران در درک انتخاب‌های خود برای درمان پزشکی کمک کند. خدمات مراقبت تسکینی سالمندان ممکن است برای هر سالمندی که در اواخر عمر خود دچار ناراحتی عمومی و ناتوانی زیادی است، مفید باشد.

مراقبت تسکینی چیست؟

مراقبت تسکینی مراقبت پزشکی تخصصی برای افرادی است که با یک بیماری جدی مانند سرطان یا نارسایی قلبی زندگی می‌کنند. بیماران تحت مراقبت تسکینی از مراقبت‌های پزشکی یا مراقبت‌های تسکینی همراه با درمان‌هایی که برای بیماری جدی آن‌ها در نظر گرفته شده است، دریافت می‌کنند. مراقبت تسکینی به معنای افزایش مراقبت فعلی یک فرد با تمرکز بر کیفیت زندگی او و خانواده‌اش است.

مراقبت تسکینی سالمندان

علاوه بر مدیریت نیازهای جسمانی، مراقبت تسکینی شامل سایر منابع حمایتی نیز می‌شود تا نیازهای عاطفی، معنوی، عملی و اجتماعی شما را برآورده کند و به شما و خانواده شما کمک کند تا برای آینده برنامه‌ریزی کنید. هم‌چنین بر اساس علائم و سایر نیازهای فردی خود، تعیین خواهید کرد که کدام درمان‌ها و خدمات برای شما مناسب است. طب فیزیکی و توان‌بخشی، بیهوشی، روان‌شناسی، مددکاری اجتماعی، رادیولوژی و درمان درد تنها برخی از تخصص‌هایی هستند که می‌توانند مراقبت‌های تسکینی را برای بیماران ارائه دهند.

برای سالمندان مهم است که از قبل برنامه ریزی کنند و به مراقبان، پزشکان یا اعضای خانواده خود اجازه دهند ترجیحات پایان زندگی شما را بدانند. به عنوان مثال، اگر یک فرد مسن بخواهد در خانه از دنیا برود، از مراقبت‌های پایان عمر برای درد و سایر علائم استفاده کند و این را به مراقبان تسکینی و خانواده‌اش اطلاع دهد، احتمال کمتری دارد که در بیمارستان فوت کند.

اگر فرد دیگر قادر به تصمیم‌گیری در مورد مراقبت‌های بهداشتی برای خود نباشد، ممکن است یک مراقب یا یکی از اعضای خانواده مجبور باشد این تصمیمات را بگیرد تا از خدمات مراقبت‌های تسکینی استفاده کند. مراقبان در هنگام انتخاب مراقبت‌های پایان زندگی باید عوامل مختلفی را در نظر بگیرند، از جمله تمایل سالمند به دنبال کردن درمان‌های افزایش دهنده زندگی، مدت زمانی که برای زندگی باقی‌مانده است و محیط ترجیحی برای مراقبت.

چه کسانی می‌توانند از مراقبت تسکینی بهره‌مند شوند؟

مراقبت تسکینی مناسب برای کسانی است که با یک بیماری جدی مانند نارسایی قلبی، سرطان، زوال عقل، بیماری پارکینسون و بسیاری دیگر زندگی می‌کند. همچنین می‌تواند در هر مرحله‌ای از بیماری مفید باشد و بهتر است بلافاصله پس از تشخیص فرد ارائه شود.

این نوع مراقبت مناسب برای رفع درد، تحرک و مشکلات عملکردی، سلامت روانی و عاطفی، تغذیه و بسیاری از نگرانی‌های دیگر است. همچنین با پیشگیری و درمان علائم بیماری یا عوارض جانبی درمان آن، کیفیت زندگی و رفاه بیمارانی را که با یک بیماری جدی سروکار دارند، کمک می‌کند.  

مراقبت تسکینی سالمندان اغلب با مراقبت در آسایشگاه یا مراقبت پایان عمر اشتباه گرفته می‌شود، اما این دو معنای متفاوتی دارند. مراقبت تسکینی در آسایشگاه به طور خاص برای دوره پایان زندگی در نظر گرفته شده است، به‌طورکلی برای بیمارانی است که انتظار می‌رود کمتر از شش ماه زندگی کنند. این نوع مراقبت برای بیماران در هر مرحله از یک بیماری تهدیدکننده یا مزمن توصیه می‌شود. هدف درمان یا معالجه بیماری شما نیست، بلکه کاهش علائم و عوارض جانبی است که در حین آماده‌سازی، انجام و بهبودی پس از درمان و همچنین پس از پایان درمان تجربه می‌کنید.

مراقبت تسکینی

چه کسی تیم مراقبت تسکینی را تشکیل می‌دهد؟

تیم مراقبت تسکینی متشکل از چندین متخصص مختلف است که با بیمار، خانواده و سایر پزشکان بیمار برای ارائه حمایت پزشکی، اجتماعی، عاطفی و عملی کار می‌کنند. این تیم متشکل از پزشکان و پرستاران متخصص مراقبت‌های تسکینی است و افراد دیگری مانند مددکاران اجتماعی، متخصصان تغذیه را نیز شامل می‌شود. تیم یک فرد ممکن است بر اساس نیازها و سطح مراقبت آن‌ها متفاوت باشد. برای شروع مراقبت‌های تسکینی، ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی یک فرد ممکن است او را به یک متخصص مراقبت‌های تسکینی ارجاع دهد. اگر او آن را پیشنهاد نکرد، فرد می‌تواند از یک ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی برای ارجاع درخواست کند.

خدمات آسایشگاهی از کجا ارائه می‌شود و چه کسی آن را ارائه می‌دهد؟

آسایشگاه یک فرایند برای مراقبت تسکینی سالمندان است و به مکان خاصی خلاصه نمی‌شود. این خدمات می‌تواند در دو نوع متفاوت ارائه شود. مراقبت در خانه و یا در یک مرکز مانند خانه سالمندان، بیمارستان و یا حتی در یک مرکز آسایشگاه جداگانه. مراقبت از آسایشگاه، تیمی از افراد با مهارت‌های ویژه از جمله پرستاران، پزشکان، مددکاران اجتماعی، مشاوران معنوی، و داوطلبان آموزش‌دیده را گرد هم می‌آورد. همه با فرد در حال مرگ، مراقب، سالمندان و یا خانواده همکاری می‌کنند تا حمایت پزشکی، عاطفی و معنوی موردنیاز را فراهم کنند. یکی از اعضای تیم آسایشگاه به طور منظم بازدید می‌کند، و یک نفر معمولاً همیشه 24 ساعت شبانه‌روز، هفت روز هفته از طریق تلفن در دسترس است .

مراقبت تسکینی در آسایشگاه چیست؟

به طور فزاینده‌ای، مردم در پایان عمر، مراقبت از آسایشگاه را انتخاب می‌کنند. مراقبت تسکینی سالمندان در آسایشگاه بر مراقبت، آسایش و کیفیت زندگی یک فرد مبتلا به یک بیماری جدی که به پایان عمر نزدیک می‌شود تمرکز دارد.

ممکن است در برخی موارد، درمان یک بیماری جدی امکان پذیر نباشد، یا ممکن است بیمار تصمیم بگیرد که تحت درمان‌های خاصی قرار نگیرد. آسایشگاه برای این شرایط طراحی شده است.

برای بیمار مهم است که گزینه‌های مراقبت از آسایشگاه را با پزشک خود در میان بگذارد. گاهی اوقات، مردم مراقبت از آسایشگاه را آنقدر زود شروع می‌کنند تا از کمکی که ارائه می‌دهد نهایت استفاده را ببرند. شاید برای شروع آسایشگاه خیلی منتظر بمانند و خیلی به مرگ نزدیک شده باشند و یا برخی از افراد واجد شرایط مراقبت از آسایشگاه نیستند تا مزایای کامل آن را دریافت کنند. شروع زودهنگام آسایشگاه ممکن است بتواند ماه‌ها مراقبت معنادار و زمان باکیفیت را برای عزیزان فراهم کند. 

مزایای مراقبت از آسایشگاه چیست؟

یکی از مزیت‌های مراقبت تسکینی سالمندان داشتن رضایت خانواده‌های افرادی که دارای برنامه آسایشگاهی مراقبتی نسبت به کسانی که خدمات آسایشگاهی نداشته‌اند است. همچنین، این افراد در مقایسه با افرادی که از مراقبت‌های آسایشگاهی استفاده نمی‌کنند، احتمالاً دردشان کنترل شده است و کمتر تحت آزمایش قرار می‌گیرند. 

نظرات:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *