پرستاری در منزل با مهردرمان

بیماری هر یک از اعضای خانواده علاوه بر اینکه برای شخص بیمار سخت است، برای خانواده او نیز شاید به مراتب سخت‌تر باشد؛ زیرا آن‌ها نگران حال بیمار خود هستند که در محیط بیمارستان است. از سوی دیگر با توجه به اینکه این روزها دیگر مانند گذشته خانواده‌ها پرجمعیت نیستند و هر خانواده نهایتاً تا 4 فرزند دارد و هر کدام از این فرزندان نیز شاغل هستند، دغدغه نگهداری از بیمار نیز به خانواده آن‌ها فشار وارد می‌کند. خدمات پرستاری در منزل می‌تواند این مسئله را حل کند.

گاهی فرزندان و یا نزدیکان بیمار برای مراقبت از وی دچار سردرگمی و دلشوره شوند که چگونه زمانشان را برای نگهداری از او، چه در خانه و یا در بیمارستان تنظیم کنند. حتی گاهی ممکن است مسئله تقسیم وظایف و زمان نگهداری، باعث بروز اختلاف بین اعضای خانواده شود که هر کدام به چه میزان از بیمار نگهداری کرده است. به همین دلیل شاید خوب باشد برای جلوگیری از این اتفاقات و نگهداری بهتر بیمار کمک گرفتن از فردی که متخصص پرستاری و نگهداری است، گزینه بهتری هم برای خانواده و هم برای خود بیمار باشد. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر از مزایای پرستاری در منزل و خدمات پرستاری شبانه‌ روزی برای شما بگوییم.

پرستاری در منزل از بیمار

بیماری

بیماری به یک ناهنجاری در بدن و یا در روان گفته می‌شود که به علت ناراحتی و یا اختلال در قسمتی از بدن برای فردی اتفاق می‌افتد و باعث می‌شود که او نتواند به فعالیت‌های معمول روزمره‌اش بپردازد. مریضی می‌تواند عوامل مختلفی داشته باشد که بعضاً شخص بیمار باعث به وجود آمدن آن نشده است و از سوی دیگری آسیب به او وارد شده است. فرد بیمار گاهی ممکن است تا حدی بیمار شود که حتی نتواند کارهای عادی زندگی‌اش را کند و نیازمند کسی باشد که شبانه‌روزی از او مراقبت کند تا سلامتی‌اش را به دست آورد یا اگر کسالت او درمان ناپذیر بود، به او کمک کند تا زندگی خود را راحت سپری کند. به طور مثال به او دارو دهد، به بهداشت او رسیدگی کند و برایش غذا فراهم کند.

کمک از پرستار

همانطور که می‌دانید مراقبت‌های بهداشتی یک موضوع تخصصی در حال رشد و گسترش است. با توجه به مشکلات بسیاری که افراد در نگهداری از بیمارانشان داشتند و بعضا ممکن بود با اقدامی ندانسته سلامت بیمارشان به خطر بی‌اندازند، پرستاران خانگی ظهور کردند. بستری شدن هر یک از  اعضای خانواده، آشنایان و یا دوستان در بیمارستان می‌تواند برای همه استرس‌زا باشد. به همین دلیل بسیاری از افراد با توجه به وضعیت بیمار، ترجیح می‌دهند تا بیمارشان در خانه به جای بیمارستان استراحت کند و برای این موضوع از خدمات پرستاری در منزل استفاده کنند.

از سویی برای بعضی از بیماران فضای منزل و راحتی آن به سریعتر گذراندن روند بهبودشان کمک می‌کند. پرستاری در منزل نیز برای اطرافیان از لحاظ صرفه‌جویی در وقت و پرداخت‌ها مقرون‌ به ‌صرفه‌تر است. زیرا دیگر نیاز نیست برای ملاقات فرد بیمار به بیمارستان بروند و می‌توانند این ملاقات را در خانه و در ساعاتی که خودشان از کار تعطیل شده‌اند انجام دهند. این موضوع باعث می‌شود تا هم بیمار و هم اعضای خانواده‌اش با کمک پرستار احساس بهتری داشته باشند.

زمانی که بیمار یا خانواده آنها توانایی، زمان، دانش و یا صلاحیت نگهداری از بیمارشان را ندارند، پرستاران در خانه، از بیمار مراقبت می‌کند. این پرستاران افرادی متعهد، دلسوز و متخصص این موضوع هستند که از سوی شرکت‌های مختلف به استخدام درآمده‌اند تا بتوانند به بیماران در منزل کمک کنند.

کمک از پرستار

کمک‌هایی که یک پرستار به بیمار می‌کند، چیست؟

بیمارانی که در منزل نگهداری می‌شوند، بسته به بیماری‌شان پرستاری می‌شوند؛ به طور مثال سالمندانی که به آلزایمر مبتلا شده‌اند و با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، نیازمند سبک خاص مراقبت 24 ساعته هستند و یا نگهداری از کودکان در محیط منزل نیز نیازمند پرستار در منزل است. از سوی دیگر بعضی از بیماران در بیمارستان عمل جراحی می‌شوند و برای نگهداری و طی کردن دوره نقاهت به منزل می‌آیند. این بیماران می‌توانند با کمک گرفتن از پرستاری در منزل آسایش و بهبودی خود را تضمین کنند تا حالشان هرچه زودتر بهتر شود. باید در نظر داشته باشید که بعضی از پرستاران باتوجه به توافق با خانواده بیمار به صورت شبانه‌روزی در منزل بیمار اقامت می‌کنند و علاوه بر رسیدگی به امور سلامتی بیمار، به کارهای خانه و امور روزانه او نیز می‌پردازند.

مزایای کمک گرفتن از خدمات پرستاری در منزل برای نگهداری بیمار چیست؟

نگهداری بیمار در منزل به جای بیمارستان و یا خانه سالمندان مزایای بسیار خوبی برای بیمار و خانواده او دارد که در ادامه آنها را نام می‌بریم تا شما آن را با شرایط و وضعیت بیمارتان مقایسه کنید و بهتر تصمیم بگیرید.

  • روحیه بیماری که در خانه از او به صورت صحیح نگهداری می‌شود، به مراتب بهتر از روحیه او در بیمارستان است.
  • حضور در خانه برای بیمار و پوشیدن لباس‌های خانگی‌اش به جای لباس بیمارستان حس بهتری دارد.
  • خانواده بیمار می‌توانند هر روز و در زمانی نامحدود به ملاقات او بیایند.
  • بیمار می‌تواند از غذایی که شاید کیفیت بالاتری دارد و یا به تبعش سازگارتر است در منزل استفاده کند.
  • با توجه به اینکه بیمار در منزل است، پرستار دیگر موظف است به یک بیمار رسیدگی کند و همین باعث افزایش کیفیت مراقبت می‌شود.
  • هزینه نگهداری بیمار در منزل کمتر از نگهداری در بیمارستان و یا خانه سالمندان است.
  • احتمال اینکه بیمار به آلودگی سایر بیماران در بیمارستان دچار شود در منزل وجود ندارد.
  • علاوه بر این پرستار به بالارفتن روحیه بیمار کمک بیشتری می‌کند؛ زیرا بیمار دیگر استرسی بابت اینکه شخصی که از او نگهداری می‌کند صلاحیت دارد یا خیر را ندارد.

همچنین مطالعه کنید : استخدام پرستار ساعتی در منزل

پرستاران از چه بیمارانی مراقبت می کنند؟

پرستاران با هماهنگی از مرکز بنا به شرایط بیماران انتخاب و به محل زندگی بیمار جهت مراقبت از او فرستاده می‌شوند. این پرستاران از بیماران با هر طیف بیماری و هر میزان توانایی مراقبت می‌کنند تا سلامتی خود را به دست بیاورند و یا اگر بیماری آن‌ها مانند آلزایمر قابل درمان نیست، زندگی راحتی را داشته باشند. این موضوع باعث می‌شود هم خود بیمار و هم خانواده او احساس دل نگرانی نداشته باشند.

پرستاری در منزل با مهردرمان

یک پرستار خوب چگونه است ؟

پرستاری در منزل یکی از موضوعاتی است که در نگهداری از یک بیمار، موضوعی مهم و البته در کنار آن ارزشمند برای خانواده بیماران است. پرستاری به بیماران و شخص تحت مراقبت آرامش و حس خوشی بیشتری می‌دهد. البته علت این موضوع هم مشخص است؛ زیرا بیماران دیگر در محیط ناآشنای بیمارستان نیستند که بنا به اتفاقات مختلفی که در بیمارستان می‌افتد روحیه آن‌ها ضعیف شود. همانطور که می‌دانید، بعضی از بیمارانی که در بیمارستان هستند، به دلیل وخامت حالشان از دنیا می‌روند.

این موضوع که شاید یک هم اتاقی یا یک نفر از بخشی که بیمار در آن بستری است فوت کند، می‌تواند آسیب‌های روحی زیادی بر بیماری که جسمش به خاطر بیماری خسته است بگذارد و بر روح او نیز تاثیرات منفی وارد کند. اما نگهداری در خانه به دلیل اینکه مراقبت در محیط آشنا و نزدیک به خانواده و عزیزان بیمار بوده و در عین حال فضای لذت‌بخشی را برای بیماران پس از چند روز دوری از منزل را تحمل کرده اند را برای شخص بیمار یا سالخورده پدید می آورد. برخی پرستاران به صورت 24 ساعته در منزل بیماران حضور دارند. به همین دلیل آن‌ها به تمام نیازهای بیمار رسیدگی می‌کنند. اما در کنار این موضوعات یک پرستار خوب این ویژگی‌ها را دارد:

ویژگی‌های پرستار خوب

  • مهربان و صمیمی
  • با درک و فهمیده
  • استوار و با صبر و حوصله‌ی زیاد
  • دلسوز و همدل
  • قابل اعتماد و مطمئن
  • مسئولیت پذیری بالا و اهمیت به بیمار
  • وقت‌‌شناس و با نظم
  • تمیز و آگاه به استانداردهای بهداشتی مخصوص بیمارانی که در منزل نگهداری می‌شوند.
  • حساس به نیازهای بیمار
  • خوش برخورد و با روابط اجتماعی مناسب با خانواده بیمار
  • بیماران تا زمانی به مراقبت از سوی پرستاران نیاز دارند؟

به هر حال همانطور که پیش‌تر گفتیم هر بیماری با بیمار دیگر فرق می‌کند و این موضوع کاملا بستگی به شرایط بیماران دارد. مثلا بیمارانی که به آلزایمر مبتلا هستند تا روزی که قید حیات هستند نیاز به پرستار دارند که از آن‌ها به صورت شبانه‌روزی مراقبت کند. اما به طور مثال بیمارانی که بیماری آن‌ها پس از جراحی نیاز به مراقبت دارد اوضاع متفاوتی دارند. آن‌ها تنها تا زمانی که بتوانند کامل حال خوب خود را باز یابند به پرستار نیاز دارند.

مورد دیگری که باید بگوییم این است که در برخی موارد بیماری‌ها مزمن و پیشرفته می‌شوند؛ یعنی بر اثر گذر زمان از آغاز بیماری، وضعیت سلامتی بیمار روز به روز وخیم‌تر می‌شود. این بیماری‌ها زندگی بیماران را به طور دائم نابسامان می‌کنند و در خلال آن، نیاز به پرستاری از این فرد همیشگی و دائمی است. به همین خاطر است که می‌گوییم که  نیاز به پرستار بستگی به بیمار و البته نظر خانواده او دارد.

سخن آخر

اگر می‌خواهید پرستاری را برای نگهداری از بیمارتان استخدام کنید، باید به طور کامل از شایستگی و اعتماد کامل به آن پرستار مطمئن شوید. از طرف دیگر باید تمامی نکات مربوط به بیمارتان را برای پرستار بگویید تا اون آگاهانه بتواند مسئولیت نگهداری از بیمار شما را بر عهده بگیرد. در کل خوب است بدانید که یک پرستار با تجربه باید همیشه مهربان، مسئولیت پذیرو در مقابل بیمار از خود دلسوزی نشان دهد؛ زیرا او دیگر قرار است تا مدت زمان زیادی را با یک بیمار که ممکن است مسن، مغشوش یا به خاطر بیماری بی حوصله و بداخلاق باشد، سپری کند. خانواده‌ی بیماران نیز باید همکاری لازم و کامل را با پرستار داشته باشند، به نیاز‌ها و وظایف تعیین شده او احترام بگذارند تا حل این مورد برایشان آسان‌تر باشد.

نظرات:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *