مصاحبه با پیشکسوتان: دکتر محمدرضا مسجدی

دکتر محمدرضا مسجدی، پدر علم نوین ریه ایران در سال ۱۳۳۲ در نجف در یک خانواده متوسط و فقیر متولد شده است. ایشان در مدرسه علوی نجف شروع به تحصیل کردند و برای مقطع دوازدهم به ایران بازگشتند. در سال ۱۳۵۵، سال ششم پزشکی با دختر دایی خود ازدواج کردند. و اولین پسر ایشان در سال ۵۷ به دنیا آمد. دکتر مسجدی ۳ پسر داشتند که یکی از آن‌ها در سال ۱۳۹۹ فوت شدند.

دکتر محمدرضا مسجدی در دانشگاه تبریز پزشکی خواندند. در دانشگاه تهران رزیدنت داخلی شدند. ایشان در سال دوم رزیدنتی (سال ۱۳۶۰) اولین کسی بودند که بخش ریه را در بیمارستان امام خمینی تهران راه اندازی کردند. به همین منظور، پایان نامه داخلی دکتر مسجدی در سال ۱۳۶۲ در مورد سرطان ریه بود. آقای دکتر مسجدی بعد از راه اندازی بخش ریه در بیمارستان امام خمینی، در بخش ریه مسیح دانشوری شروع به کار کردند.

مدارک تحصیلی دکتر محمدرضا مسجدی

  • دکتری فلوشیپ ریه Harvard School of Medicine, USAدر سال 1362
  • دکتری فوق تخصص بیماری های ریوی و دستگاه تنفس دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1361
  • دکتری بورد تخصصی داخلی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1356
  • دکترای دکترای پزشکی عمومی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز

همچنین ایشان بعد از فارغ التحصیلی در سال ۱۳۶۲ در دانشکده پزشکی، بیمارستان شروع به تدریس کردن. به جز این دانشکده ایشان در دانشگاه‌ یزد، کرمان، همدان، سنندج، کردستان، بابل نیز چند دوره تدریس داشتند و در کنار تدریس بیماران ریوی را هم ویزیت می‌کردند. آقای دکتراولین کسی هستند که در ایران بورد تخصصی ریه را از دانشگاه هاروارد  گرفتند.

 آقای دکتر مسجدی در سال ۱۳۶۹به مدت ۳ سال مدیر درمان سل در ژاپن شدند. اکنون ایشان مدیر گروه ریه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هستند. در این مصاحبه از پیشکسوتان با دکترمحمدرضا مسجدی بیش‌تر در مورد تحصیلات و خاطرات دوران تحصیلاتشان پرداخته‌ایم. در این برنامه از پیشکسوتان همراه مهر درمان باشید.

نظرات:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *