مصاحبه با پیشکسوتان : دکتر روزبه نقشین

دکتر روزبه نقشین فوق تخصص بیماری‌های ریه، دبیر سابق انجمن ریه کشور و رئیس سابق زیر شاخه بیماری‌های آسم و انسدادی ریه کشور هستند. آقای دکتر نقشین جزو جدی‌ترین و اصولی‌ترین اساتید هستند. امروز با یک فنجان قهوه با دکتر اردا کیانی به همراهی دکتر روزبه نقشین به بررسی آینده پزشکی می‌پردازیم. پیشنهاد می‌کنیم این مصاحبه را تماشا کنید.

بیوگرافی دکتر روزبه نقشین

دکتر نقشین اصالتا اصفهانی هستند. پدر ایشان علاقه داشتند تا آقای دکتر، زبان فرانسوی را یاد بگیرند و برای تحصیل به فرانسه بروند. به همین دلیل در اصفهان در مدرسه ستاره صبح تحصیل کردند. این مدرسه توسط سفارت فرانسه در ایران مدیریت میشد. اما از سال پنچم به دلیل شغل پدرشان به اهواز رفتند. دکتر روزبه نقشین در دانشکده پزشکی دانشگاه اصهفان، پزشکی عمومی را خواندند. نکته جالب حین تحصیل ایشان این است که در همان دانشکده با مادرشان که داروسازی می‌خواندند در یک واحد درسی مشترک همکلاسی بودند. اما متاسفانه مادرشان در سن ۴۹ سالگی بر اثر تصادف جان خود را از دست دادند.

در سال ۶۷، دوره پزشکی عمومی ایشان تمام شده است. به دلیل این که دانشجوی برتر بودند بلافاصه در رشته داخلی تحصیل کردند. در این رشته استاد یار در شهر کرد بودند.دکتر نقشین به مدت ۵ سال عضو هیئت علمی شهر کرد بودند و کارهای اجرایی و آموزشی را انجام می‌‌دادند. از سال ۷۵ به تهران آمدند و برای فوق تخصص در تهران ادامه تحصیل دادند. ایشان از سال ۷۷ تا سال ۹۸ عضو هیئت علمی پزشکی ایران بودند و با ۳۰ سال خدمت بازنشست شدند. ایشان علاقه زیادی به کوهنوردی و شنا دارند. به گفته خودشان هرهفته در هر شرایط آب و هوایی کوهنوردی می‌کنند. در فیلم مصاحبه با آقای دکتر، بخشی از ویدئو کوهنوردی ایشان در برف را قرار داده‌ایم.

ایشان عقیده دارند که طبیعت و کوه انسان را متواضع می‌کند. وقتی به طبیعت می‌روید و در برابر عظمت طبیعت قرار می‌گیرید، خودتان را بزرگ نمی‌بینید. همین امر باعث می‌شود تا نگاه از بالا به پائین به اطرافیانتان نداشته باشید.

توصیه‌های دکتر نقشین به دانشجوهای پزشکی

نسل جدید نصیحت پذیر نیستند و باید به آن‌ها انتخاب را گفت. دانشجویان باید به اصول و اخلاق پزشکی پایبند باشند و از اصول اخلاقی و پزشکی نباید تجاوز کنند. با رعایت این نکات به راحتی پول به دست خواهید آورد. اگر شما به عنوان یک پزشک یا طبیب کار می‌کنید مانند یک هنرمند هستید. چرا که بهترین هنرمندان برای خلق بهترین آثار از خود زمان و دقت زیادی را صرف می‌کنند. شما نیز برای تشخیص و درک بیماری افراد باید وقت و دقت کافی بگذارید تا بتوانید آن را به درستی درمان کنید.

آینده پزشکی از دید دکتر نقشین

با توجه به شرایط کنونی کشور بسیاری از پزشکان کشور در حال مهاجرت هستند. به همین علت نمی‌توان هیچ پیش‌بینی برای آینده پزشکی داشت. متاسفانه مسئولان کشور، پزشک را به چشم یک ماشین نسخه‌نویس می‌بینند. پزشکان می‌بایست بیمار را درک کنند. تشخیص درستی داشته باشند و وقت کافی را برای تشخیص بگذارند. چرا که حدود ۹۰ درصد از تشخیص پزشکان بر اساس شرح حال بیمار و معاینه است. ‌

اما متاسفانه معاینه فیزیکی امروزه از روند تشخیصی حذف شده و پزشکان تنها با آزمایشات و عکس‌های رادیولوژی بیماری‌ها را تشخیص می‌دهند. هرچند که این روش‌های تشخیصی، مکمل تشخیص هستند اما باید معاینه فیزیکی و شرح حال بیمار به طور کامل انجام شود.

نظرات:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *