مصاحبه با پیشکسوتان: پروفسور اردشیر قوام زاده

در این قسمت از مصاحبه با پیشکسوتان، در حضور پروفسور اردشیر قوام زاده، پایه گذار علم هماتوآنکولوژی در ایران هستیم. پروفسور اردشیر قوام زاده متولد ۱۳۱۹ در تهران،‌ اولین کسی هستند که پیوند مغز و استخوان را در ایران انجام دادند. به گفته پروفسور، ایشان در دوران ابتدایی هیچ علاقه‌ای به درس خواندن نداشتند. حتی در سال‌های اول تا سوم ابتدایی افت شدید درسی داشتند اما بعد از آن علاقه‌مند به درس شدند. در این مصاحبه ایشان از خاطرات تحصیلش می‌گوید.

پروفسور اردشیر قوام زاده برای ادامه تحصیل در مقاطع دانشگاهی به آلمان می‌رود. ایشان در سال ۱۹۷۱ در رشته پزشکی از دانشگاه وین اتریش فارغ‌التحصیل شدند. سپس  از سال ۱۰۷۲ تا سال ۱۹۷۷ در سوئیس دوره رزیدنتی داخلی و آنکولوژی را گذراندند. و بعد در سال ۱۹۷۷ بورد طب داخلی از سوئیس را کسب کردند. ایشان از سال ۱۹۸۹ تا سال ۱۹۹۱ دوره فلوشیپی در هماتولوژی و پیوند را در سوئیس گذراندند. و در سال ۱۹۹۱ بورد آنکولوژی و هماتولوژی را در سوئیس کسب کردند. پروفسور قوام زاده اولین نفر در ایران هستند که عمل پیوند مغز استخوان را بدون فریز کردن انجام دادند. همچنین ایشان در خارج از کشور عمل پیوند را انجام می‌دهند.

رتبه‌های علمی پروفسور اردشیر قوام زاده

  • 1357 استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران (دپارتمان هماتولوژی و آنکولوژی بیمارستان شریعتی)
  • 1364 دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران (دپارتمان هماتولوژی و آنکولوژی بیمارستان شریعتی)
  • 1371 استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران (دپارتمان هماتولوژی و آنکولوژی بیمارستان شریعتی)
  • 1388 استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی تهران (دپارتمان هماتولوژی و آنکولوژی بیمارستان شریعتی)

در این قسمت از مصاحبه با پیشکسوتان دکتر اردا کیانی با پروفسور قوام زاده پدر علم هماتوآنکولوژی مصاحبه می‌کنند. در این مصاحبه پروفسور قوام زاده از خاطرات دوران تحصیلش در مقاطع مختلف می‌گوید و از افتخارات و پیوندهایی که در ایران و خارج از ایران انجام داده‌اند، صحبت می‌کنند.

نظرات:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *