مصاحبه با پیشکسوتان : دکتر ماندگار

استاد پروفسور محمدحسین ماندگار در 16 شهریور 1333 به دنیا آمده‌اند و دارای دو فرزند (یک پسر و یک دختر) هستند. دختر ایشان طراح داخلی هستند و پسر ایشان دکترای ژنتیک دارند. از علاقه‌مندی‌های دکتر ماندگار استفاده از سلول‌های بنیادی در درمان بیمار‌ی‌های قلبی است. ایشان اولین پیوند قلب را در ایران انجام داده‌اند. سوالی که مطرح است این است که از نظر ایشان آینده رشته قلب را چگونه می‌بینند؟!!!

” سوال جالب و بحث برانگیزی است، خب باید گفت که در گذشته بیماری‌های قلبی تنها با تعداد محدودی دارو درمان می‌شدند و هیچ راه دیگری وجود نداشت. بعد از پیشرفت کاردیولوژی، کارهای تشخیصی بسیاری انجام شد ولی باز راه درمانی زیادی وجود نداشت تا زمانی که جراحی قلب آغاز شد. جراحی قلب در ابتدا به روش‌های بسته قلبی انجام می‌شد، تا اینکه کم کم دستگاه مصنوعی قلب و ریه را اختراع کردند و اکسیژناتور که کار ریه را انجام می‌داد و دستگاه پمپ هم کار قلب و سیستم گردش خون را و این شد که تحولی در درمان بیماری‌های قلبی شکل گرفت.

پیشنهاد می‌کنیم این صحبت‌های پر از تجربه و دلنشین پرفسور محمدحسین ماندگار را از دست ندهید و به تماشای گفتگوی ما بنشینید.

نظرات:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *